Pokud jsou všechny věci stejné, výběr elektrického vozidla před vozidlem se spalovacím motorem bude pravděpodobně lepším krokem pro planetu. A to díky motorům, které během jízdy nechrlí skleníkové plyny. Ale všechny věci nejsou vždy stejné: Auta a nákladní auta na baterie mají tendenci být mnohem těžší než jejich protějšky na spalující plyn. Tento extra objem se promítá do směsi výhod a obav, zejména pokud jde o bezpečnost. Cestující v těžkých vozidlech mají tendenci dopadat lépe při nehodě, vysvětlil Michael Anderson, profesor Kalifornské univerzity.
,,Ve skutečnosti to je tak, že v podstatě odtlačí druhé vozidlo, do kterého narazíte. A vystaví vás jemnějším silám zpomalení,“ řekl.
Smrtelné dopravní nehody
V době své studie v roce 2011 se Anderson zajímal o to, co by příliv SUV a supervelkých nákladních vozidel znamenal pro smrtelné dopravní nehody. A byl prozíravý. V letech od té doby počet úmrtí na silnicích v USA prudce vzrostl v souladu s průměrnou hmotností amerického vozidla. Anderson se méně zabýval elektrickými vozidly, protože si myslel, že baterie se objeví jako první v sedanech, jako je Nissan Leaf a Tesla Model S, což je další teze, která se objevila. V příštích několika měsících se však situace v oblasti bezpečnosti drasticky změní, protože do ulic vyjede několik obrovských a těžkých elektrických vozidel. Do konce roku bude kupujícím v USA k dispozici asi 18 nových SUV a pickupů na baterie, ze kterých si budou moci vybrat.
,,Na čem záleží, je méně průměrná hmotnost než heterogenita. Mohlo by tam být okno, kde je docela nebezpečné řídit (malá vozidla na plyn) a dostat se k nehodám s více vozidly,“ říká Anderson.
Vezměme si GMC Hummer EV, který má naklání váhu na téměř 4,2 tuny, což je zhruba ekvivalent dvou pickupů Chevrolet Silverado. Je těžké si představit jakoukoliv kolizi, do které by mohl být zapojen jako menší. Je ironií, že čím více řidičů volí masivní nákladní auta před rodinnými vozy, někteří spotřebitelé, kteří preferují menší auta, se obracejí na nákladní automobily jako na formu obrany.
Brzdové systémy
Navzdory nadbytečným kilům většina současných elektrických vozidel zpomaluje na vzdálenost, která odpovídá. A někdy i lépe než podobně velká vozidla na plyn, podle údajů shromážděných spotřebitelskými zprávami. Důvodů je několik. Výrobci automobilů vybavují mnoho z těchto vozidel většími brzdami. Za druhé, elektrická vozidla mají rekuperační brzdové systémy, ve kterých elektromotory mírně zpomalují stroje a přitom generují energii. Společnost Brembo, která dodává mnoho brzd výrobcům automobilů, říká, že regenerační systémy často zcela kompenzují dodatečnou hmotnost. Ta je obvykle nejméně o 10 % vyšší než u podobného spalovacího vozidla.
A konečně. Elektromobily mají tendenci mít lepší rozložení hmotnosti a nižší těžiště než auta na plyn. To díky těžké baterii utěsněné pod podlahou stroje. Brzdná síla se rozloží rovnoměrněji mezi čtyři kola a pneumatiky mají více tření s vozovkou.
,,Všechno to působí proti dodatečné hybnosti, ve fyzikální rovnici se to ruší,“ říká Jake Fisher, inženýr, který vede auto testy v Consumer Reports.
U vozidel Polestar zajišťuje regenerativní brzdění motorem velkou část zpomalení, včetně situací relativně náhlého zastavení, uvedl v e-mailu Christian Samson, vedoucí produktových atributů. Přesto to jeho inženýři nezahrnuli do svých rovnic při rozhodování o tom, jak velké by měly být brzdové destičky.
,,Třecí brzdy jsou dimenzované a schopné zvládnout veškeré brzdění vozidla. Navzdory tomu, že mají systém rekuperace, který ve skutečnosti zvládá většinu zpomalení,“ vysvětlil Samson.
AUDI
Inženýři Audi říkají, že regenerační systémy jejích současných elektrických vozidel zvládají až 95 % zpomalení a zastavení, včetně asi 30 % zpomalení v nouzové situaci. Audi e-tron například podle Consumer Reports zastaví rychleji než SUV Q7 společnosti, přestože je o 14 % těžší. Ve skutečnosti se brzdy e-tronu používají tak málo, že Audi muselo navrhnout speciální protokol, aby brzdové destičky nezkorodovaly.
Brzdná dráha je samozřejmě relevantní pouze při použití brzd. Pokud majitel elektromobilu omylem šlápne na plyn, nedává pozor nebo příliš dobře nevidí dráhu vozidla, jeho plná hmotnost se snese, což jsou situace, které mohou být umocněny prudce rychlým zrychlením většiny elektromotorů. Na každou smrt způsobenou konvenčním autem ve stejné situaci přijdou asi čtyři chodci zabití pickupy při odbočování doleva. Pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu obviňuje špatnou viditelnost a spojuje desetiletí trvající nárůst smrtelných úrazů chodců se stále nahromaděnými vozidly.
Bezpečnost
Problém upoutal pozornost federálních regulátorů. V březnu Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu navrhl aktualizovat svůj pětihvězdičkový program hodnocení bezpečnosti pro nová auta. Pokud dojde ke změně, automobilky by poprvé musely stavět s ohledem na chodce, aby získaly vysoké známky. A co víc, výzkumníci zjistili přímou korelaci mezi úmrtností chodců a hmotností vozidla. Stejně znepokojivé je, že podle nedávné studie Consumer Reports může být mrtvý úhel před mohutnými kapotami pickupu. Až o 3 metry delší než u sedanů.
Pojišťovnictví je však optimistické ohledně přechodu masového trhu na elektrická vozidla. Janet Ruizová, ředitelka strategické komunikace pojišťovacího informačního institutu, uvedla: Majitelé elektromobilů mívají čistší jízdní záznamy než jejich kolegové s benzínovým motorem. Konkrétně mají nižší rychlost a méně kilometrů. Studie z roku 2020 z Highway Loss Data Institute zjistila, že elektrická vozidla byla vázána na zhruba o 20 % méně nároků než podobná vozidla na plyn. Ačkoliv závažnost jejich nároků byla o něco vyšší.
Pokud jde o Hummer, jeho brzdový hardware byl zvažován stejně pečlivě jako jeho zrychlení z 0-60. Mluvčí General Motors Chris Bonelli uvedl: Nákladní automobil má nadstandardní a robustní brzdový systém a kompletní sadu aktivních bezpečnostních prvků. Jako je automatické nouzové brzdění při zpětném chodu a vektorování točivého momentu. To je technologie vyvinutá ve sportovních vozech, která by alespoň v některých případech mohla pomoci.