Zákonodárný orgán nedávno aktualizoval pravidla definující poplatky, které mohou členské státy ukládat za vozidla využívající silnice transevropské dopravní sítě. Cílem nových pravidel je přesunout zpoplatnění silnic z modelu založeného na čase na systém založený na vzdálenosti nebo kilometrech, aby lépe odrážely zásady, že znečišťovatel platí a uživatel platí. Členské státy obecně během osmi let postupně vyřazují časové dálniční známky pro těžká nákladní vozidla (nákladní automobily a autobusy) v síti TEN-T a začnou uplatňovat mýtné podle vzdálenosti. Kromě toho budou země EU muset od roku 2026 zavést různé sazby na základě emisí uhlíku a snížit poplatky za vozidla s nulovými nebo nízkými emisemi.
Jako vždy jsou nová pravidla složitá – zahrnují několik výjimek navržených tak, aby zajistily, že krátkodobým návštěvníkům z jiných zemí a řidičům lehkých vozidel budou účtovány poplatky za spravedlivé použití. Tři roky po implementaci nových pravidel budou členské státy veřejně podávat zprávy o mýtném a uživatelských poplatcích, včetně informací o tom, jak výnosy využívají – cílem je, aby byly výnosy použity na podporu udržitelné dopravy.
,,Odstranění dálniční známky pro těžká vozidla standardizuje systém, který je v současnosti příliš roztříštěný,“ uvedl zpravodaj Evropského parlamentu Giuseppe Ferrandino.
„Budeme podporovat svět dopravy, aby používal čistší vozidla. Jsem velmi potěšen, že jsem dosáhl zavedení jednodenní dálniční známky pro všechna vozidla v provozu, která cestujícím v tranzitu umožní zaplatit za cestu spravedlivou cenu. To je také pozitivní vývoj pro cestovní ruch – zajišťuje to, že cestující nebudou penalizováni.“