Dlouhé každodenní dojíždění Kobuse Terblanche se stává téměř příjemným, když si spočítá, že denně ušetří 25 dolarů na benzínu. V září přešel na elektrický Nissan Leaf, když si uvědomil, že náklady na jeho provoz převáží nad vysokou počáteční cenou. Na své 200 kilometrové zpáteční cestě mezi Brisbane a Sunshine Coast za šest měsíců od té doby ušetřil na palivu asi 3000 dolarů.
,,Nabití auta mě stojí 7,20 dolaru, v nákladech na elektřinu – ve dvoulitrovém benzinovém autě podobné velikosti by mě ten pohon stál 32 dolarů. Tak nějak jsem snil o tom, že by vytvořili auto, kde neustále neslyšíme hluk motoru. Ani necítíme vibrace, a je to “ řekl.
Bod zlomu
Podle údajů státní vlády je pouze 0,16 procenta, tedy 6 000, ze všech aut registrovaných v Queenslandu, elektrických. Navzdory pomalému přijímání se toto odvětví chystá podstoupit významný posun, který by mohl ovlivnit některé spotřebitele.
Celkové náklady na vlastnictví, které zahrnují počáteční a provozní náklady, poprvé v příštích 12 až 24 měsících v Austrálii dosáhnou rovnocennosti s dostupnějšími tradičními vozy, řekla Chau Le, generální ředitelka Origin Energy pro podnikovou strategii a e-mobilitu. Řekla, že bod zlomu posunuli dopředu kvůli nedávným vysokým cenám benzínu.
Paní Le také řekla, že spotřebitelé, kteří najedou více než 25 000 km ročně, dosáhnou tohoto bodu parity jako první.
Vláda Queenslandu odhaduje, že náklady na auto nižší třídy s nulovými emisemi jsou jen 3 dolary na 100 km provozu. Ve srovnání s 14,25 dolary za čtyřválcový spalovací motor.
Analýza trendů na trhu
Organizace Electric Vehicle Council si myslí, že náklady na servis a opravy budou o 70 procent levnější na kilometr než u tradičních automobilů. To zohlednil pan Terblanche, který nyní musí své auto servisovat pouze každých 30 000 kilometrů.
,,Jediná věc, která se může pokazit, je, že jej zapomenete zapnout, aby se nabíjel. Počítám, že byste v autě mohli najet milion kilometrů a neopotřebovalo by se, je jen velmi málo dílů, které se opotřebují,“ řekl.
Boston Consulting Group, která analyzuje trendy na trhu, zjistila, že některé luxusní elektromobily již dosáhly stejné hodnoty TCO s podobnými tradičními vozy. Menší SUV by také brzy dosáhla paritního bodu, řekl klimatický specialista BCG James Tilbury.
Kdy klesnou počáteční ceny?
Navzdory dlouhodobým ziskům je pro mnohé obtížné překonat počáteční náklady na elektrický vůz. To se v krátkodobém horizontu nezmění. V Austrálii je k dispozici asi 38 možností, ve srovnání se 400 na celém světě, a pouze pět z nich je pod 60 000 $, ukázala data z BCG. Odhaduje se, že malé elektrické auto bude stát dalších 12 000 dolarů ve srovnání s benzinovými a naftovými vozy a o 25 000 dolarů více pro SUV, řekl Tilbury.
Řekl, že některé luxusní elektromobily již stojí stejně jako ty se spalovacím motorem, ale že jsou chvíli mimo přední cenovou paritu pro levnější SUVa dostupnější auta.
Paní Le souhlasila a řekla, že bude trvat dalších pět let, než budou počáteční náklady stejné pro dostupnější sortimenty.
,,Očekáváme, že větší sedany a SUV by měly dosáhnout parity dříve, protože jako auto stojí více. Podíl nákladů na baterii bude v těchto autech menší než v malých osobních vozidlech.“
Proč v Austrálii nejsou dostupnější elektromobily?
Na globální úrovní je například Norsko jednou ze zemí, která prodeji elektromobilů dominuje. V Austrálii se prodej elektromobilů od roku 2020 ztrojnásobil na 20 655. V loňském roce elektromobily tvořily 2 procenta všech vozidel prodaných na národní úrovni, uvedla Rada pro elektromobily.
Generální ředitel Behyad Jafari uvedl, že poptávka převyšuje nabídku a spotřebitelé čekají na některé modely měsíce nebo dokonce roky. Například čekací doba na nejoblíbenější model v Queenslandu, Tesla 3, byla podle webu společnosti mezi šesti a devíti měsíci. Řekl, že výrobci automobilů upřednostňují jiné mezinárodní trhy, kde jsou uzákoněny přísné emisní cíle.
Zatímco vlády jednotlivých států zavedly nabídky, jako je nedávno oznámená dotace ve výši 3 000 USD. V Queenslandu a cíl, aby byl veškerý prodej nových aut do roku 2036 elektrický. Pan Jafari uvedl, že hlavním důvodem omezení dodávek je nedostatek mandátů na federální úrovni.
Řekl, že většina EV místo toho proudí do zemí, které vyžadují, aby je výrobci automobilů prodávali. Aby splnili normy palivové účinnosti a systémy snižování emisí CO2.
,,Australanům je odepřený přístup k elektromobilům, které nyní zoufale chtějí, zejména na cenově dostupnějším konci trhu. Austrálie nemá žádná opatření, jako jsou prodejní cíle, data postupného vyřazování automobilů se spalovacím motorem, normy palivové účinnosti pro nová auta a pobídky,“ řekl Jafari.
,,Když výrobci automobilů dělají svá globální investiční rozhodnutí, Austrálie je na konci seznamu. Místo toho zde prodávají svá auta hltající benzín.“