Na rozdíl od četných konceptů elektrických letadel s kolmým startem je elektrické letadlo společnosti Vaeridion navržené tak, aby startovalo a přistávalo jako běžné letadlo.
Plány jsou zatím ve velmi rané fázi, ale ambice jsou vysoké: „Za několik let budeme největší společností vyrábějící elektrická letadla v Evropě,“ řekl spoluzakladatel Ivor van Dartel německému listu Handelsblatt.
Provoz mikroletadla zahájený do roku 2030
Podle internetových stránek společnosti je mikroletadlo určené pro regionální použití. Mělo by být schopné přepravit cestující a posádku na vzdálenost až 500 kilometrů. Očekává se, že jeho letový provoz bude zahájen do roku 2030.
Inspirací pro elektrické letadlo byly kluzáky. Křídla s vysokým poměrem stran mají zajistit minimální odpor vzduchu a vysoký klouzavý poměr. Aby se dále optimalizovala hmotnost, a tím i doletová vzdálenost, byly do nich také integrovány baterie, a nikoliv do trupu.
Start-up s elektrickými řešeními pro letectví
Oba letečtí inženýři opustili svá místa v Airbusu, respektive ZF, teprve v září. Ivor van Dartel (38) a Sebastian Seemann (39) poté založili vlastní společnost. Od té doby se jim podařilo získat rizikový kapitál ve výši 3,2 milionu eur. V současné době podle Handelsblattu přijímají prvních 15 zaměstnanců.
Vaeridion není jedinou společností, která se zabývá elektrickými řešeními pro letectví. Zrovna nedávno uzavřel bavorský startup Lilium, který se zabývá elektrickým leteckým taxi, partnerství se společnostmi Honeywell a Denso. Společnosti společně vyvíjí a vyrábí elektromotor pro letoun Lilium Jet, jehož uvedení na trh se posunulo na rok 2025.
S cílem pokročit ve vývoji elektrické letecké dopravy spojila před několika týdny své síly řada společností, univerzit a výzkumných institucí i obcí a organizací a vytvořila Iniciativu pro leteckou mobilitu (AMI). Iniciativa, která je financována Svobodným státem Bavorsko a Spolkovou republikou Německo, chce vytvořit řadu výzkumných projektů v oblastech „elektrických letadel“, „řízení letového provozu“ a „vertiportu„.
Společnost Beta Technologies, americký vývojář elektrických letadel, údajně získala od investorů 375 milionů USD v posledním kole financování série B. Beta plánuje tyto prostředky použít na další vývoj svého elektrického leteckého systému.
Jak informovali naši němečtí kolegové, kteří počátkem tohoto měsíce navštívili veletrh AERO v berlínském Friedrichshafenu, bateriové elektrické pohonné systémy se již používají ve cvičných letadlech a při krátkých letech. Uvažuje se, že za hranicí 40místných letadel se vodíkové palivové články pravděpodobně stanou zavedenější technologií pro delší a větší lety v takzvaných těžko dekarbonizovatelných odvětvích, jako je komerční osobní letecká doprava.
Pokud vás zajímá další články ze světa e-mobility, přečtěte si například o zemích, kde každý třetí dospělý jezdí na kole.