V celé severské zemi se nyní drtivá většina rozhoduje pro nákup elektromobilů místo vozidel se spalovacím motorem, čímž přispívá Norsku k dosažení jeho klimatických cílů. V prosinci měla elektrická vozidla (EV) podíl na trhu 67 procent. Měsíc září se však ukázal být rekordním měsícem roku 2021 s ohromujícím 77,5% podílem na trhu s elektřinou.
Za rok 2021 jako celek skončil podíl bateriových elektrických vozidel (BEV) na trhu osobních automobilů na historickém maximu s 64,5 procenty, podle nedávných statistik pro nová auta registrovaná Norskou silniční federací (OFV). Celkový prodej nových vozů v Norsku vzrostl v roce 2021 o 25 % na více než 176 000 vozů, z nichž téměř dvě třetiny byly plně elektrické, oproti podílu 54 % v roce 2020.
Tesla se svým modelem 3 získala nejlepší místo jako výrobce v Norsku
Jako celkem rozumné řešení se jeví využít do základu přívěsu velkokapacitní baterie. Společně s koněm nebo obytným přívěsem byste si tak vezli i zásobu elektrické energie, která by vás vrátila do hry.
Po 11 letech v řadě, kdy Volkswagen sídlí na trůnu norského automobilového trhu, byl rok 2021 rokem pro novou automobilovou značku na prvním místě. V roce 2021 se Tesla od Elona Muska stala nejprodávanější automobilovou značkou v Norsku. Částečně je to pravda, protože Tesla Model 3 se v roce 2021 dostal na první místo jako zdaleka nejprodávanější model auta v Norsku. Další na řadě byl plug-in hybrid Toyota RAV4, následovaný Volkswagenem ID.4 a Tesla Model Y.
Tesla dosáhla tržního podílu 11,6 % na celkovém norském automobilovém trhu v roce 2021. Poprvé se stala značkou číslo jedna na celoroční bázi před Volkswagenem s 9,6 %, uvedla Norská silniční federace (NRF). Zatímco u těchto dvou hráčů se dalo očekávat, že jejich značky tlačí na růst v Norsku, na severský trh vstoupilo několik nových hráčů z Číny. Přidružená společnost Volva Polestar (vlastněná Geely) ze Švédska obsadila v roce 2021 se svým luxusním sedanem Polestar 2 desáté místo jako oblíbený model vozu. A čínský výrobce NIO spustil svůj zbrusu nový dům NIO House v Oslu s cílem prodat svá vozidla ES8 a ET7 a také nedávno oznámený elektromobil ET5.
Soukromí zákazníci nesou EV ve srovnání s komerčními zákazníky
Zajímavé je, že úspěch elektromobilů v Norsku nese soukromý kupec automobilů. Mezi Nory, kteří kupují nová auta soukromě, si více než čtyři z pěti zvolili elektromobil. „Pouze“ 42,6 procenta nových vozů zakoupených nebo pronajatých společnostmi bylo elektrických, čímž se průměr země za rok snížil na 64,5 %. „Věříme, že podíl elektromobilů přesáhne 80 procent v roce 2022. Co je ještě potřeba udělat, je velká investice do nabíjecí infrastruktury,“ říká Christina Bu.