Inženýři z University of New South Wales (UNSW) sestrojili nový vysokorychlostní motor, který má potenciál zvýšit dojezd elektromobilů. Konstrukce byla inspirována tvarem nejdelšího železničního mostu v Jižní Koreji a je schopna dosáhnout rychlosti 100 000 otáček za minutu.
Pokořený vysokorychlostní rekord
Maximální výkon a rychlost 100 000 otáček za minutu dosažené tímto novým motorem úspěšně překonaly. Také zdvojnásobily dosavadní vysokorychlostní rekord laminovaných IPMSM (Interior Permanent Magnet Synchronous Motor). Tím se podle výzkumníků stal nejrychlejším IPMSM (Matematický model synchronního motoru s vnitřně uloženými permanentními magnety) na světě, který byl kdy zhotoven z komerčních laminovaných materiálů. Nejdůležitější je, že motor je schopen produkovat velmi vysokou hustotu výkonu. Výrazně také snižuje použití materiálů vzácných zemin, což by ušetřilo hmotnost a náklady na konstrukci.
Méně je někdy více
„Jedním z trendů pro elektromobily je, aby měly motory, které se otáčejí vyššími rychlostmi.“ Říká Dr. Guoyu Chu z UNSW School of Electrical Engineering and Telecommunications. „Každý výrobce elektromobilů se snaží vyvíjet vysokorychlostní motory a důvodem je, že povaha fyzikálních zákonů pak umožňuje zmenšit velikost takového stroje. A s menším strojem váží méně a spotřebuje méně energie, a proto to vozidlu dává delší dojezd. V rámci tohoto výzkumného projektu jsme se snažili dosáhnout absolutně maximální rychlosti. A zaznamenali jsme více než 100 000 otáček za minutu a špičková hustota výkonu se pohybuje kolem 7 kW na kilogram.“
Systém elektrického pohonu je rovněž škálovatelný a výkon a rychlost lze upravovat. Výzkumník dodává, že úprava motoru, aby vyhovoval například potřebám společnosti Tesla, by trvala přibližně 6-12 měsíců. „Máme vlastní softwarový balík pro návrh stroje, do kterého můžeme zadat požadavky na rychlost nebo hustotu výkonu a systém provozovat několik týdnů a on nám poskytne optimální návrh, který tyto potřeby splňuje,“ dodal Chu.