Před rokem nově zvolená městská správa ve Stockholmu plánovala povolit pouze elektromobily a vysoce úsporná vozidla se spalovacími motory. V nedávné době zveřejnila pravidla pro zónu s velmi nízkými emisemi, která se rozkládá na ploše 180 000 metrů čtverečních. To odpovídá zhruba 20 městským blokům ve finanční a obchodní čtvrti Stockholmu. V této zóně povolí pouze elektromobily, některé hybridní vozy a vozidla s palivovými články.
Do první poloviny roku 2025 může město tuto zónu rozšířit i mimo původní čtyři centrální ulice. Tato ekologická zóna třídy 3 vstupuje v platnost 31. prosince 2024 a zahrnuje vjezd a výjezd z Klaratunneln u ulice Mäster Samuelsgatan.
V roce 2018 udělila švédská vláda místním orgánům možnost zřizovat environmentální zóny za účelem zlepšení kvality ovzduší. Stockholm bude prvním městem ve Švédsku, které zavede nejpřísnější zónu, třídu tři, která fakticky zakáže provoz téměř všech dieselových a benzinových automobilů.
Toto opatření je v souladu s plány na přeměnu Stockholmu na „zelené město pro pěší a přední evropské město pro cyklisty„. Vloni v říjnu to nastínila Åsa Lindhagenová, jedna z nových starostek za Stranu zelených ve Stockholmu.
Nejzelenější město Evropy?
Stockholm plánuje zavést ekologickou zónu v oblasti s vysokou koncentrací chodců a cyklistů, kde je problém s kvalitou ovzduší. A to se zaměřením na elektrifikaci a klíčové subjekty, které tento přechod řídí.
Stockholm by se mohl stát prvním velkým evropským hlavním městem, které zakáže automobily s pohonem na spalovací pohon. Čímž překoná plány Paříže, Atén a Madridu na jejich zákaz.
V druhé etapě rozšíří ekologickou zónu. Navrhne ji v roce 2024 a hlasovat o ní budou na začátku roku 2025. Jejich cílem je do roku 2030 udělat celé centrum města bezemisním a snížit automobilovou dopravu o 30 % ve srovnání s rokem 2017. Stockholm plánuje, že do roku 2030 bude mít 100 000 dobíjecích míst.
Oslo, hlavní město Norska, rovněž usiluje o bezemisní provoz do roku 2030. Přičemž v roce 2025 plánuje bezemisní zónu zaměřenou na těžkou dopravu a v roce 2027 ji rozšíří na osobní automobily.
Výjimky ve stockholmských zónách zahrnují nízkoemisní hybridní těžká nákladní vozidla, vozidla záchranné a zdravotnické služby a řidiče s parkovacím průkazem pro osoby se zdravotním postižením.