Citroën chystá průlom na trhu elektrických vozů s novým ë-C3. Tento model je totiž prvním v segmentu B, který se vyrábí v Evropě a je za dostupnou cenu. To je důležité zejména pro země, které poskytují výhodné dotace, které upřednostňují elektromobily vyrobené v Evropě. Novinka francouzského výrobce také hraje klíčovou roli v Macronově plánu sociálního leasingu pro občany s nižším příjmem. Konkurovat bude Dacii Spring a levnými čínskými modely.
Elektromobil pro každého
Citroën aktivně reaguje na konkurenci, což je patrné zejména z jeho agresivní cenové politiky. Automobilka bude nový model prodávat od druhé poloviny příštího roku za 23 300 EUR. V roce 2025 se pak objeví ještě cenově dostupnější verze za 19 990 EUR.
Nový model bude vybaven 44 kWh lithium-železo-fosfátovou baterií. Dojezd na jedno nabití by měl být 320 kilometrů, a rychlonabíjení by mělo být možné s proudem až 100 kW.
K dispozici bude i pomalejší střídavé nabíjení s výkonem až 11 kW, které by mělo umožnit dobití baterie z 20 na 80 procent za dvě hodiny a padesát minut. Elektromotor bude mít výkon 83 kW, což stačí k dosažení maximální rychlosti 135 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za přibližně jedenáct sekund. Pro levnější verzi zatím nebyly zveřejněny všechny údaje, ale dojezd by měl být 200 kilometrů, což naznačuje menší baterii.
Citroën nedosáhl nízké ceny svého elektromobilu jen tak náhodou. Základem pro ë-C3 není platforma CMP, jakou má například Peugeot 208, ale levnější varianta, původně určená pro rozvojové trhy, jako třeba C3 pro trhy v Indii a Latinské Americe. Pro evropský trh byla tato specifikace výrazně vylepšena, včetně zásadních strukturálních změn.
Design a výbava
Kvůli nízké ceně bude ë-C3 postrádat část výbavy. I když na obrázcích můžeme vidět auto s 10,25palcovým centrálním dotykovým displejem, levnější model obdrží pouze držák pro chytrý telefon, na který půjde nainstalovat speciální aplikaci pro ovládání rádia a jiných funkcí, podobně jako u některých levnějších modelů Dacia. Interiér bude pravděpodobně obsahovat tvrdé plasty.
Celkově bude interiér jednoduchý a odlišný od současné generace. Klasické analogové budíky chybí a nahrazuje je úzký displej, který zobrazuje nejdůležitější provozní informace, umístěný dál od volantu. Volant bude mít nový tvar podobný „šišce,“ což vzdáleně připomíná i-cockpit od Peugeotu. I přes délku čtyř metrů bude kufr nabízet základní objem 310 litrů, což představuje nárůst o deset litrů ve srovnání s předchozí verzí.
Nový model C3 má design inspirovaný konceptem Oli, což přináší zaoblené linie namísto ostrých hran. Zahrnuje také inovované logo a diodová přední světla, s možností stříbrných středů nárazníků ve vyšší výbavě.