Osobní automobily s vodíkovými palivovými články jsou již téměř vymizelé
Prakticky každý program vozidel od Toyoty Mirai až po Hyundai NEXO Fuel Cell nedokázal získat žádnou trakci, protože převzal bateriová elektrická vozidla.
Někteří zastánci vodíku však tvrdili, že by tato technologie mohla stále převládat u větších vozidel, jako jsou autobusy a nákladní automobily.
Pravděpodobnosti, že se to stane, je čím dál těžší uvěřit
Montpellier, město na jihu Francie, mělo přes dva roky objednáno 50 autobusů na vodíkové palivové články. Město však minulý týden aktualizovalo svůj plán na dekarbonizaci veřejné dopravy a poznamenalo, že po přezkoumání finančních výkazů objednávku zrušilo.
Michaël Delafosse, prezident magistrátu, řekl, že nyní očekávají, že vodíkové autobusy budou šestkrát dražší než elektrobusy kvůli nákladům na provoz:
„Vodíková technologie je slibná. Je však šestkrát dražší než u elektrobusů. Takže v tuto chvíli upouštíme od vodíkových autobusů, uvidíme v roce 2030, jestli bude vodík levnější.“
Vodíkové vs. elektrické autobusy
Přestože město mohlo koupit vodíkové autobusy za méně peněz, vypočítali, že provozní náklady by byly vyšší. Vodíkové autobusy by vyšly na 0,95 eura (1,08 USD) na km, ve srovnání s 0,15 eura (0,17 USD) za km u elektrické baterie.
Je to hlavně kvůli nákladům na výrobu, skladování a distribuci vodíku, které jsou mnohem vyšší a komplikovanější než nabíjecí infrastruktura, která se primárně opírá o již existující elektrickou infrastrukturu.
I ve své nejúčinnější podobě je výroba a distribuce vodíku mnohem méně efektivní než pohon vozidla pomocí baterie.
Nyní se Montpellier, stejně jako mnoho dalších měst po celém světě, připravuje na objednávku elektrických autobusů, o kterých město věří, že jim pomohou splnit jejich cíl, aby veřejná doprava byla pro jejich obyvatele bezplatná.