K demonstraci životaschopnosti letu na vodíkový pohon používá společnost letoun Dornier 228. Obvykle dvoumotorový turbovrtulový letoun bude mít ve verzi HyFlyer II na křídlech namísto turbín namontovány dvě jednotky o výkonu 600 kW. Vodíkové nádrže budou v budoucnu pojmout až 100 kilogramů stlačeného vodíku.
První krůčky…
Při prvním letu, který se uskutečnil tento týden zkušební Dornier pojížděl, startoval a přistával pouze s pomocí jedné dodatečně instalované prototypové vodíkové pohonné jednotky. Ta byla na levém křídle letadla a fungovala společně s jedním sériovým motorem Honeywell TPE-331 na pravém křídle.
Co se týče pohonu, nejnovější testovací konfigurace zahrnuje dva zásobníky palivových článků. Lithium-iontové akumulátory zajišťují podporu špičkového výkonu během vzletu. Přidávají navíc další redundanci pro bezpečné testování. Vodíkové nádrže a systémy palivových článků byly umístěny uvnitř kabiny. V komerční konfiguraci by se použily externí úložné prostory a obnovily by se sedačky.
Zkušební let se uskutečnil z výzkumného a vývojového střediska společnosti na letišti Cotswold a trval deset minut. Společnost ZeroAvia ho označila za „přelomový let„ v rámci svých výzkumných a vývojových operací. Ty jsou podporovány britským vládním programem ATI. Jeho cílem je vývoj 600kW pohonného systému s nulovými emisemi pro letadla s 9-19 sedadly.
Všechny systémy podle společnosti ZeroAvia fungovaly podle očekávání.
Budoucnost létání
ZeroAvia plánuje do roku 2024 dosáhnout doletu 300 mil (přibližně 483 km) u 19místných letadel a do roku 2026 až 700 mil u 40-80místných letadel. Pokud vás zajímá, jak první vzlet vodíkového letadla vypadal, můžete si prohlédnout video, které společnost ZeroAvia přidala na svůj Youtube kanál.