Nizozemsko, Belgie, Dánsko a Lucembursko ve společném prohlášení vyzývají Evropskou komisi, aby do nového návrhu zahrnula cíl nulových emisí pro těžká nákladní vozidla. V prohlášení sice neuvádějí cílové datum, ale odkazují se na cíl Evropské unie dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050. „Nadcházející revize norem CO2 pro těžká nákladní vozidla poskytuje jedinečnou příležitost vyslat trhu silný signál a podnítit včasný přechod,“ uvádí ve společném prohlášení.
Čtveřice také požaduje zpřísnit cíle pro emise CO2 u nových nákladních vozů a autobusů do roku 2030. Rozšířit by chtěli také limity CO2 u dalších silničních nákladních vozidel, protože přibližně 35 % emisí tohoto odvětví není zahrnuto ve stávajících normách Evropské unie pro emise CO2.
Návrh Komise, který má být předložen příští měsíc v rámci nové zelené dohody, by nahradil současný požadavek Evropské unie, aby výrobci zajistili do roku 2030 snížení emisí CO2 o 30 % oproti úrovni z let 2019/2020.
Pochybné cíle
Například podle studie společnosti Agora Verkehrswende, která odráží hodnocení společnosti Daimler Truck by přechod mohl (a měl) být rychlejší. Agora prosazuje posunutí 30procentního cíle na rok 2027 a stanovení 65procentního snížení pro rok 2030. K podobně optimistickým prognózám dospěla i společnost Price Waterhouse Coopers. Ta se zabývala současnou rychlostí přechodu logistického průmyslu.
Orgány Evropské unie už v minulosti rozhodly o konci nových užitkových automobilů se spalovacími motory od roku 2035.
Zdroj: Reuters.com