Irské ministerstvo dopravy oznámilo soubor grantů a iniciativ na podporu většího rozšíření elektrických vozidel. Patří mezi ně iniciativy pro domácí nabíjení, registr inteligentních nabíječek a také program pro komerční vozidla určený podnikům a organizacím, které chtějí vyzkoušet elektrická užitková vozidla.
Ministr dopravy Eamon Ryan oznámil celkem čtyři nové grantové programy a iniciativy. Ty by měly snížit emise z dopravy a jsou klíčovou součástí celkové vládní strategie přechodu na dopravu. Čtyři nové iniciativy, které byly nyní oznámeny, se připojují k řadě dalších stávajících opatření. Ta v současné době probíhají a zahrnují granty na nabíjení cílových stanic pro sportovní kluby a větší program infrastruktury pro nabíjení elektrických vozidel. Návrh první irské národní strategie infrastruktury pro nabíjení elektromobilů byl zveřejněn na začátku tohoto roku. Ty se v současné době zohledňují při přípravě konečné verze strategie. Ta má být zveřejněna ještě letos. Irská vláda však uvedla, že součástí konečné verze strategie bude také prováděcí plán. Stanoví postup pro realizaci vysoce kvalitní národní infrastruktury pro nabíjení elektrických vozidel.
Nabíjení v domácnostech
Čtyři nové iniciativy, které se nyní zavádějí na podporu zavádění elektromobilů, zahrnují nový grant na nabíjení. Usnadní nabíjení elektromobilů lidem žijícím v bytech. Ministr dopravy rovněž oznámil rozšíření grantu na domácí nabíjení. Umožní všem nájemníkům a majitelům domů požádat o grant bez ohledu na to, zda vlastní elektromobil či nikoli. Tu lze využít i pro návštěvy nebo v pronajatých ubytovacích zařízeních.
Registr inteligentních nabíjecích zařízení pro výrobce a instalatéry
Od září letošního roku budou výše uvedené programy pro domácí nabíječky podporovat pouze inteligentní nabíječky. Další iniciativou je proto registr inteligentních nabíječek pro elektromobily. Jeho cílem je zvýšit bezpečnost, zabránit nadměrné spotřebě elektrické energie a „usnadnit lepší integraci s obnovitelnými zdroji energie“. Chytré nabíječky jsou schopny například shromažďovat soukromě vyrobenou obnovitelnou energii a dodávat ji zpět do sítě. Chytré nabíječky mohou umožnit technologii V2G (vehicle-to-grid), která umožňuje elektromobilům nabíjet, když je energie dostatek a poptávka nízká, a dodávat ji zpět do sítě, když je poptávka vysoká. Výrobci a instalační firmy mohou své výrobky zaregistrovat do registru chytrých nabíječek pro elektromobily na internetových stránkách irského úřadu pro udržitelnou energii (Sustainable Energy Authority of Ireland, SEAI).
Registr chytrých nabíječek je dalším krokem ke stabilitě sítě a zásobování elektrickými vozidly. O tom je třeba informovat i v souvislosti s účastí Irska v projektu „Flow“ financovaném EU, který byl zahájen právě tento měsíc, přičemž Irsko je jednou ze čtyř evropských zemí, které se projektu účastní spolu s Itálií, Dánskem a Španělskem. Cílem této iniciativy je mimo jiné testovat, ověřovat a zdokonalovat systém Vehicle-to-X pro výměnu energie mezi vozidly, budovami a rozvodnou sítí a informovat o jeho širším evropském využití.
Testování elektrických vozidel pro provoz užitkových vozidel
Oznámen byl také nový zkušební projekt na podporu a podporu elektrifikace vozového parku užitkových vozidel. Ta dává podnikům možnost bezplatně testovat elektromobily po dobu nejméně 3 měsíců. Cílem této zkoušky je ukázat přínosy, úspory a vhodnost a životaschopnost elektromobilů v komerčním prostředí. Vkontextu reálného běžného podnikového provozu.
Vyplnění mezer v oblastech s nižší hustotou obyvatelstva
Irská vláda uvedla, že „k zajištění spravedlivého a rovnocenného přechodu na rozsáhlé používání vozidel s nulovými emisemi je třeba uspokojit celou škálu potřeb lidí a podniků v celém Irsku. To konkrétně zahrnuje zajištění „spravedlivého přechodu pro obyvatele venkova, Gaeltachtu a ostrovů“. Což jsou odlehlejší a méně hustě osídlené oblasti s potenciálně většími vzdálenostmi mezi nabíjecími stanicemi a cestami na větší vzdálenosti.
Důležitým aspektem budovaných nabíjecích sítí pro elektromobily je, že musí být přístupné lidem se všemi potřebami. Včetně starších osob a osob se zdravotním postižením. Vláda se netváří, že by s těmito iniciativami přestávala. Bude ale pokračovat ve vytváření dalších opatření s tím, že: „Kromě infrastruktury bude zvážena řada politických opatření, která by mohla zvýšit rozšíření elektrických vozidel, a zajistí například širší přístup k elektrickým vozidlům v celé společnosti.“
Irsko již zavedlo řadu různých opatření ke zvýšení rozšíření vozidel s nulovými a nízkými výfukovými emisemi. V říjnu loňského roku vláda představila podrobnosti dotačního programu pro elektromobily na rok 2022. Krátce poté oznámila cíl, že do roku 2030 bude na silnicích jezdit 1 milion elektromobilů. Kromě čtyř výše uvedených nových iniciativ patří k dalším zde nezmíněným částem této strategie opatření na snížení počtu cest automobilem prostřednictvím zlepšení sítí veřejné a aktivní dopravy.