Evropská rada ministrů životního prostředí
Členové rady hlasovali pro snížení limitů skleníkových plynů pro osobní automobily na nulu do roku 2035. Co to znamená? Nové osobní a užitkové automobily již nesmějí produkovat žádné výfukové emise. To se de facto rovná úplnému zákazu spalovacích motorů.
O konečné podobě všech norem se bude jednat během šestiměsíčního českého předsednictví (začíná 1.7.2022) Po celodenním jednání ministři schválili pět návrhů z balíčku, který před rokem předložila Evropská komise ve snaze dovést Evropskou unii k novému klimatickému závazku. Podle tohoto závazku má Evropská unie do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent. Balíček můžete znát také pod názvem Fit for 55.
Ministři podpořili také reformu trhu s emisními povolenkami. Zástupci členských států se také dohodli na zřízení fondu, který bude lidem kompenzovat zpoplatnění emisí z budov nebo dopravy. V letech 2027 až 2032 má být ve fondu 59 miliard eur, tedy téměř jeden a půl bilionu korun.
Konec prodeje automobilů se spalovacími motory?
Prodej automobilů se spalovacími motory, ale rokem 2035 zcela nekončí, budou-li poháněny čistými alternativními palivy. V tomto případě například syntetickým palivem, které je v současné době stále ve fázi testování a velmi omezené výroby. K tomu však došlo až poté, co německá delegace fakticky zdržela proces a prokázala, že se zasloužila o prosazení těchto zadních vrátek.
Postoj automobilové velmoci, Neměcka
Schválení výrazného zpoplatnění veškerých emisí skleníkových plynů z nových automobilů prodávaných od roku 2035, lze prakticky vnímat jako jejich zákaz, prošlo navzdory odporu několika zemí. Například německé váhání již dříve podnítilo i další členské státy. Ty vyjádřily své obavy, přičemž některé žádaly, aby byly hybridy opět zařazeny do programu „klimaticky šetrných“ vozidel.
Problém spočíval v tom, že by se Německo zdrželo hlasování v Radě ministrů. Potom by země, které jsou rovněž proti zákazu, mohly získat potřebnou většinu pro oslabení připravovaného nařízení o dekarbonizaci dopravy, jak bylo oznámeno. Na stranu Německa se postavila Itálie s podporou Portugalska, Bulharska, Rumunska a Slovenska.