Společnost Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) si v roce 2020 objednala osm autobusů s palivovými články od portugalského výrobce Caetano Bus. Nyní bude ve vozovém parku TMB debutovat zbývajících sedm autobusů s H2.
Výběrové řízení na autobusy s palivovými články
V květnu a červnu byla vozidla společnosti Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) nasazena do provozu. Čtyři z nich doplní autobus H2, který je již v provozu na lince X1, a další tři budou následovat v červnu na stejné lince.
Výběrové řízení na autobusy s palivovými články bylo vyhlášeno v červnu 2020 a následně v září téhož roku byl dodán první vodíkový autobus. V té době bylo také oznámeno, že TMB chce společně s konsorciem Zona Franca (CZFB) vybudovat závod na výrobu, skladování a doplňování vodíku.
TMB nyní uvádí, že vodíkový závod v Zona Franca, který CZFB zřídila za necelý rok, byl vybudován díky grantu z programu Connecting Europe Facilities for Transport Evropské výkonné agentury pro klima, infrastrukturu a životní prostředí (CINEA). Tato vodíková elektrárna, podpořená v rámci výběrového řízení TMB, umožní vytvoření ekologického vodíkového centra, které umožní dalším vozovým parkům a průmyslovým odvětvím přijmout tento vektor jako energetické řešení. To spadá pod cíle Evropské vodíkové strategie a Úplného vodíkového plánu Ministerstva pro ekologickou transformaci a demografickou obnovu.
Vodíkový autobusový park
TMB uvádí, že na infrastruktuře pro vodíkový autobusový park spolupracuje s různými subjekty a společnostmi. Projekt byl podpořen z evropského programu JIVE 2 na podporu vozidel s palivovými články a bezemisních vozidel spolufinancovaného Evropskou unií. V rámci programu JIVE bylo nasazeno 298 vodíkových vozidel a 20 vodíkových čerpacích stanic v 6 zemích EU. TMB je jediným španělským provozovatelem, který se projektu účastní.
H2.City Gold
Portugalský výrobce Caetano Bus představil v říjnu 2019 vozidlo H2.City Gold. Vozidlo využívá technologii palivových článků Toyoty Mirai. V kombinaci s pěti vodíkovými nádržemi, by měly autobusy ujet až 400 km. 400 km je hodnota, kterou výrobce při představení modelu uvedl. Vodíkové nádrže pojmou celkem 37,5 kg H2. Podle posledních informací TMB předpokládá Caetano dojezd kolem 300 kilometrů při denní spotřebě 20 kilogramů vodíku. Podle výrobce by mělo doplňování paliva při tlaku 350 barů trvat méně než devět minut.
TMB plánuje do roku 2025 zařadit do svého vozového parku až 60 vodíkových autobusů. Před několika týdny TMB rovněž zahájila výběrové řízení na pořízení dalších až 83 bateriových elektrických autobusů včetně nabíjecí infrastruktury.