Podle evropské exekutivy by přechod na elektrický pohon mohl vést k tomu, že vozové parky, kterým dlouho dominovaly slavné značky ze Spojených států a Evropy, stále více přecházely k asijským výrobcům automobilů.
„Historicky měli evropští a američtí výrobci výhodu, ale posun k elektrickým mění karty,“ řekl Olivier Baldassari, šéf skupiny pro země a provozní ředitel půjčovny Europcar.
Elektromobily od čínských a asijských výrobců jsou podle něj kvalitou srovnatelné se západními modely s odkazem na řadu Ora od Great Wall Motor, ale obecně stojí méně.
I malé úspory jsou významné v rozsáhlém odvětví půjčoven, které ročně nakupuje miliony nových vozů – desetinu všech nových vozů jen ve Spojených státech – a poskytuje hlavní ukazatel širších automobilových trendů ve společnosti.
Nejlepší čas začít
Společnosti v tomto sektoru dlouho odolávaly spěchu na elektrifikaci kvůli slabé poptávce po elektrických vozidlech mezi zákazníky.
Přesto několik analytiků uvedlo, že nyní je nejlepší čas začít, protože společnosti posílily své pokladny mimořádnými zisky během pandemie, která vyprázdnila veřejnou dopravu a letiště a vedla k většímu počtu dovolených v dojezdové vzdálenosti.
Podle Auto Rental News ve Spojených státech získaly autopůjčovny v roce 2021 rekordní měsíční tržby ve výši 1 320 USD na vozidlo. To je ve srovnání s přibližně 1 000 $ před pandemií.
„V minulosti společnosti strčily hlavu do písku,“ řekl Nick Mountfield, přidružený partner společnosti OC&C Strategy Consultants, která radí autopůjčovnám, o elektrifikaci. „Nyní začínáme vidět, jak lidé říkají, že s tím budou muset něco udělat a zavést plány.“
Nákup elektromobilů
Hertz loni v říjnu oznámil plánovaný nákup 100 000 vozidel od průkopnické společnosti Tesla, čímž zvýšil tlak na konkurenty, aby upřesnili plány přechodu.
Francouzská společnost Europcar se mezitím zavázala vyrábět 20 % svého vozového parku na elektrický nebo nízkoemisní hybrid do roku 2024, ze 3 % nyní, což znamená, že bude muset v příštích dvou letech nakoupit až 70 000 čistších vozidel, pokud doplní své zásoby. vozového parku na 350 000 vozidel, která před pandemií vlastnila.
Půjčovny rozprodaly své vozové parky, protože poptávka na začátku pandemie prudce klesla a snažily se znovu získat objemy kvůli celosvětovému nedostatku polovodičů, který brzdil výrobu vozidel.
Baldassari řekl, že Europcar stále častěji získává elektrická vozidla od Great Wall Motors, SAIC Motor a Polestar, který vlastní čínská Geely a Volvo Cars, i když také nákup od tradičních partnerů, včetně Renault a Stellantis.
Čínská strategie společnosti se však může změnit, pokud se německé automobilce Volkswagen AG podaří uzavřít nabídku na koupi společnosti ve druhém čtvrtletí.
Hráči v tomto odvětví běží různými rychlostmi, přičemž každý provádí své vlastní výpočty na základě svých trhů.
Ve Spojených státech, kde mnoho zákazníků upřednostňuje modely SUV a pickupy, které ještě nebyly elektrifikovány, a infrastruktura veřejného nabíjení zaostává za velkou částí Asie a Evropy, podniká Enterprise Holdings opatrnější kroky.
Elektrifikace pouhé čtvrtiny flotily Enterprise na letišti v Orlandu – jeho největším spotřebitelském nájemním místě – by vyžadovala stejné množství denní elektřiny, jaké je potřeba k napájení více než 1000 domácností, řekl Chris Haffenreffer, asistent viceprezidenta Enterprise pro inovace.
Haffenreffer řekl, že skupina má v současné době několik tisíc elektromobilů v Severní Americe, včetně vozů Tesla, Nissan, Hyundai, Kia a Polestar. I když společnost uvedla, že vede rozhovory se všemi globálními výrobci automobilů, nemá žádné bezprostřední plány na zvýšení tohoto podílu.
„Na vysoké úrovni chceme našim spotřebitelům umožnit, aby nás vedli, pokud jde o to, co hledají,“ dodal.
„Mnoho autopůjčoven historicky zvolilo tento přístup vyčkávání a pozorování, protože jsme stále v raných fázích přechodu.“
Stopa na západě
Různorodé tempo změn a časová osa rozsáhlých generálních oprav vozového parku znamenají, že se očekává, že vozidla s benzínovým pohonem zůstanou po několik let převažujícím nákupem. Podle plánů globálních výrobců automobilů jako celku budou elektrická vozidla do roku 2040 tvořit nejméně 40 % jejich prodejů.
Přesto by se nakonec tento posun mohl ukázat jako dalekosáhlý pro bohatství Číňanů v automobilkách v Evropě, na přeplněném konkurenčním automobilovém trhu, kterému dominují slavné značky, které se v minulosti ukázaly jako nepolapitelné.
V minulých letech se potýkali s názorem, že Čína spojená s levnou masovou výrobou nemůže konkurovat kvalitou. Přesto jsou takové argumenty zpochybněny v nové realitě, která vidí, že přední západní výrobci automobilů jako BMW a Tesla nyní vyrábějí auta v zemi, která je technologickou velmocí a největším automobilovým trhem na světě.
Great Wall Motor, jeden z dodavatelů společnosti Europcar, by měl letos v Evropě uvést na trh svůj kompaktní elektrický vůz Ora Cat za cenu kolem 20 000 eur (22 260 USD) s dojezdem přibližně 400 km, čímž se připojí k rostoucímu počtu čínských elektromobilů. tvůrci zkoušející štěstí na kontinentu.
Čínští výrobci využívající kanál půjčování k vytvoření povědomí o značce a zvýšení objemu prodeje by se řídili příručkou, kterou Kia a Hyundai používali v 90. letech k získání oporu na západních trzích, uvedl Mountfield z OC&C Strategy.