Po celá léta průmysloví analytici nechápali, jak rychle probíhá přechod na elektrická vozidla. Každý rok upravují své předpovědi tak, aby byly agresivnější. Ale ani ti nejagresivnější dnes nevěří, že více než 50 % nového automobilového trhu bude do roku 2030 elektrických.
Posun smýšlení spotřebitelů
Slabinou předpovědí je částečně to, že se analytici zaměřili na progresi zavádění elektromobilů. Aniž by počítali s poklesem prodeje vozidel s vnitřním spalovacím motorem (ICE). Protože se smýšlení spotřebitelů posouvá k elektromobilům. Věříme, že k tomuto posunu dojde na většině hlavních trhů do roku 2024-2025.
Způsob, jakým pandemie ovlivnila automobilový trh, ukazuje na pokles prodeje vozů ICE a více lidí začíná chápat, že posun je trvalý. Kombinovaný pokles prodejů ICE a nárůst prodeje elektromobilů vedly k masivnímu skoku v tržním podílu elektromobilů za posledních 12 měsíců.
Tržní podíl elektromobilů
Mezinárodní energetická agentura vydala novou zprávu zabývající se prodejem automobilů po celém světě a potvrdila, že tržní podíl elektromobilů vyskočil ze 4,11 % v roce 2020 na 8,57 % v roce 2021.
Agentura napsala o působivém tempu růstu elektrických vozidel za poslední 3 roky:
Růst byl obzvláště působivý v posledních třech letech, a to i v době, kdy celosvětová pandemie zmenšila trh s konvenčními automobily a výrobci se začali potýkat s úzkými hrdly dodavatelského řetězce. V roce 2019 se prodalo 2,2 milionu elektromobilů, což představuje pouhých 2,5 % celosvětového prodeje automobilů. V roce 2020 se celkový automobilový trh zmenšil, ale prodej elektromobilů tento trend vyvrátil, vzrostl na 3 miliony a představuje 4,1 % z celkového prodeje aut. V roce 2021 se prodej elektromobilů více než zdvojnásobil na 6,6 milionu, což představuje téměř 9 % celosvětového automobilového trhu a více než ztrojnásobil svůj tržní podíl oproti dvěma rokům dříve. Veškerý čistý růst celosvětového prodeje aut v roce 2021 pochází z elektromobilů.
Dostupnost elektromobilů
Nyní věří, že na silnicích po celém světě jezdí přes 16 milionů elektrických vozidel, ale tato vozidla nejsou distribuována rovnoměrně. Evropa a Čína vedou s 16 % a 14% podílem na trhu EV, zatímco USA jsou na 4,5 %.
Americký trh nutně potřebuje dostupnost elektrických pickupů ve velkých objemech, aby se urychlilo přijetí elektromobilů v zemi.