Začněme tím, že nelze srovnávat výdrž baterie elektromobilu s výdrží baterie mobilního telefonu. I když používají podobnou technologii, jejich konstrukce je zcela odlišná. Elektromobily mají baterie, které by měly vydržet až dvě dekády. Tuto informaci ale nelze zatím potvrdit, protože elektromobily se v takovém měřítku teprve nedávno vyrábějí.
Degradace baterie elektromobilu je velmi individuální a závisí na mnoha faktorech, jako je způsob nabíjení, užívání vozidla, podnebí a další. Nicméně, pravděpodobnost, že baterie úplně selže a bude nutná drahá výměna, je zkušenostmi z USA marginální.
Pouze 1,5 % elektromobilů muselo baterii vyměnit, a to většinou kvůli nehodám nebo degradaci.
Při koupi ojetého elektromobilu je důležité kontrolovat stav baterie
To není jednoduchý úkol, a originální diagnostika výrobce často nestačí. Společnost Recurrent zjistila, že 98,5 % elektromobilů v USA stále používá původní baterii, což zdůrazňuje důležitost důkladného posouzení stavu baterie při nákupu ojetého elektromobilu.
„Dokážeme velice přesně zjistit detailní stav trakční baterie a její parametry. Například počet rychlonabíjecích cyklů, čas, který vozidlo strávilo v maximálně nabitém nebo vybitém stavu, maximální a minimální teploty a podobně. Při testování baterie zjišťujeme průběžně všechny klíčové parametry. Třeba maximální odchylky napětí mezi jednotlivými články, abychom si byli jisti, že baterie je v dobrém stavu a bez závad. To vše uvádíme pod zkratkou SoH – neboli State of Health. Tedy zdraví baterie v procentech ze sta – v certifikátech, uložených na takzvané kartě vozu. Tu mají všechny bateriové elektromobily (BEV) i plug-in hybridy (PHEV), které prodáváme v síti AAA AUTO a Mototechna,“ vysvětluje Jan Dedek, bývalý docent ČVUT a současný expert na elektromobilitu v AURES Holdings.
Z uvedených dat je zřejmé, že se skutečná kapacita baterie elektromobilu a jeho reálný dojezd liší. Dokonce i autorizovaní prodejci často nedokáží tyto parametry dostatečně zjistit pouhým základním skenem.
Bezkonkurenční odborný přístup
Soukromí majitelé nemají k dispozici žádné diagnostické nástroje, což znamená, že zájemci o auto musí spoléhat na informace od prodávajícího. Často majitelé nemají podrobnou statistiku o používání auta a nabíjení baterie a možná ani nevědí o případných problémech. Prodejce AAA AUTO aktivně usiluje o prodej aut s ověřeným stavem baterie a transparentním zveřejňováním relevantních informací. To znamená, že nemají zájem o nákup aut s problémy.
„Pokud naši specialisté odmítnou elektromobil vykoupit, důvodem bývá právě nějaká vada akumulátoru, případně nemožnost ověřit jeho historii. Obecně v lepším stavu bývají elektromobily dovážené z Německa, jež vykupujeme přes naši pobočku Driverama,“ říká Eldar Vagabov.
Elektromobilita jako budoucnost
„Děláme to proto, že elektromobilitě nejen věříme, ale protože podle našich analýz fakta a čísla z tržního vývoje nejenom v Evropě, ale i ve světě říkají jasně, že tento trend je dlouhodobý a nemine ani nás. Našim cílem je být dominantním hráčem, a to nejenom na poli prodejním, ale i odborném,“ říká Eldar Vagabov.
Podle něj má jen málo prodejců elektromobilů skutečný zájem o hluboké porozumění elektromobilové problematice; většinou se snaží pouze nakoupit a prodat. AAA AUTO však jde o krok dál. Ukazuje klientům své hluboké znalosti a pokročilé technologie, nabízí nejlepší diagnostiku baterií a umožňuje jim nákup elektromobilu bez obav a s praktickými výhodami. Jednou z těchto výhod je druhý podrobný test baterie po roce užívání zakoupeného elektromobilu, což je unikátní služba na českém trhu.