Jak uvádí německý Handelsblatt, konžské vládě jde nyní o zajištění většího podílu na tvorbě hodnoty na domácím trhu. Dosud byla KDR známá především jako vývozce kobaltu jako suroviny.
Ložiska bateriových surovin
Již desítky let se zde však těží také mangan. Jak známo, tato surovina nabývá stále většího významu v elektromobilitě. Kromě toho země nedávno objevila ložiska niklu a lithia.
Prvním krokem je však výstavba pilotního závodu na výrobu kobaltových prekurzorů pro výrobu katod. Ten by měl být uveden do provozu do konce roku 2023. Podle plánu ministra průmyslu Juliena Paluku Kahongy by do konce tohoto nebo začátku nového desetiletí mohla být v Kongu postavena také kompletní továrna na výrobu bateriových článků. Země je v kontaktu s možnými partnerskými společnostmi, včetně společnosti Bosch, ale také s čínskými společnostmi.
Dohoda o spolupráci
Demokratická republika Kongo také uzavřela dohodu o spolupráci se sousední Zambií, která chce rovněž výrazně zvýšit těžbu bateriových surovin. Tato země je známá především jako producent mědi. Kromě těžby této důležité suroviny chce Zambie v budoucnu vyrábět také měděné kabely. Zambie rovněž doufá v nálezy kobaltu v příhraniční oblasti s Kongem.
V minulosti se objevilo několik iniciativ na vybudování lepšího důlního hospodářství, které bylo předmětem kritiky údajně využívající otrockou práci spolu s nedostatkem základních bezpečnostních opatření a riziky pro životní prostředí. Společnosti BMW, BASF a Samsung před několika lety společně s německou rozvojovou agenturou GIZ iniciovaly projekt na zlepšení transparentnosti a podmínek, než se v roce 2021 rozhodly přestat kobalt z Konga nakupovat. Později se k iniciativě připojil také Volkswagen. Naposledy se v loňském roce proslýchalo, že společnost CATL zvažuje odběr kobaltu z této africké země, tyto zvěsti se však nikdy nepotvrdily.