Agentura uvedla, že dokončuje rozhodnutí o obnovení výjimky podle zákona o čistém ovzduší v Kalifornii, která byla poprvé udělena v roce 2013.
„Dnešním opatřením obnovujeme přístup, který po léta pomáhal prosazovat čisté technologie a omezovat znečištění ovzduší nejen v Kalifornii. Ale i v USA jako celku.“ řekl administrátor EPA Michael Regan.
Vláda Donalda Trumpa
EPA také odmítá rozhodnutí Trumpovy éry zakázat ostatním státům přijímat kalifornské emisní normy.
Guvernér Kalifornie Gavin Newsom uvedl, že tento krok napravuje „neopodstatněný útok Trumpovy administrativy na kritický program. Ten je založen na desetiletích zkušeností Kalifornie s nastavováním emisních norem, jak je povoleno zákonem“.
California Air Resources Board oznámila, že do roku 2030 plánuje výrazně zvýšit požadavky na elektrická vozidla. Stát do roku 2035 postupně ukončuje prodej benzinových lehkých užitkových vozidel.
Prezident Joe Biden si stanovil za cíl, aby 50 % prodejů nových vozidel bylo elektrických nebo plug-in elektrických, ale nepodpořil datum postupného ukončení prodeje benzinových vozidel.
V prosincovém návrhu dokumentu kalifornský regulátor uvedl, že jeho cílem je dosáhnout 61 % nových prodejů jako modely s nulovými emisemi do roku 2030. Revidovaný návrh, který je stále ve fázi přezkoumání zaměstnanců, by měl za cíl 68 % nových vozidel s nulovými emisemi v roce 2030, 76 % v roce 2031 a 100 % v roce 2035, řekl mluvčí představenstva agentuře Reuters.
Šestnáct států, včetně New Yorku, Pensylvánie a New Jersey, stejně jako District of Columbia, přijalo kalifornská pravidla pro emise z výfuku a třináct se řídí pravidly pro vozidla s nulovými emisemi.
Ekologické skupiny si akci pochvalovaly
Biden ve středu poznamenal, že General Motors (GM.N) v listopadu 2020 stáhla svou podporu Trumpově snaze zakázat kalifornská emisní pravidla.
Společnost GM ve středu uvedla, že sdílí kalifornské „cíle snížení emisí skleníkových plynů a vizi plně elektrické budoucnosti“. A prostuduje výjimku.
V prosinci Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu samostatně odvolal Trumpovu akci. Snažila se zakázat Kalifornii stanovení pravidel pro vozidla. Ta jsou v rozporu s americkou autoritou, aby stanovila požadavky Corporate Average Fuel Economy (CAFE).
EPA v prosinci dokončila nová pravidla pro emise vozidel. Obnovila cíle, které Trump nesplnil a požadují do roku 2026 snížení emisí vozidel o 28,3 %.