„Kaliforňané, kteří jsou potrestáni vysokými cenami plynu a klimatickými katastrofami, si zaslouží tu nejrychlejší plně elektrickou budoucnost, jakou může vládnout Newsom,“ řekl Scott Hochberg z Climate Law Institute Centra pro biologickou rozmanitost jedné ze skupin, které dopis podepsaly.
Skupiny chtějí, aby regulační orgány Newsom a Kalifornie podpořily požadavek na více elektrických vozidel rychleji, než jsou současné plány a aby stanovily přísnější roční snížení emisí pro vozidla s benzínovým pohonem. Vyzvali k 7 % ročnímu zvýšení emisí u benzínových vozidel ve srovnání s 5 % v průměru podle norem přijatých za prezidenta Baraka Obamy.
Hochberg řekl, že Newsom „potřebuje prokázat, že stát má vedoucí postavení v oblasti klimatu s mnohem rychlejší časovou osou elektrifikace“.
Newsom má přednést svůj projev o stavu státu v úterý. V roce 2020 Newsom uvedl, že stát plánuje do roku 2035 postupně ukončit prodej nových lehkých vozidel s vnitřním spalováním.
Kalifornie představuje asi 11 % všech prodejů vozidel v USA, největší individuální státní trh a mnoho států přijímá její mandáty pro ekologická vozidla.
Vysoké cíle pro elektromobilitu?
Kalifornie si klade za cíl dosáhnout do roku 2030 prodeje elektrických vozidel (EV) s nulovými emisemi na 61 %, uvedly skupiny. Prezident Joe Biden si stanovil za cíl, aby 50 % prodejů nových vozidel bylo elektrických nebo plug-in elektrických, ale neschválil datum postupného ukončení prodeje benzinových vozidel.
Dopis, podepsaný také Greenpeace USA, Kalifornskou Demokratickou stranou Environmental Caucus a Friends of the Earth, požaduje, aby Newsom zvážil požadavek na 80% nebo více vozidel s nulovými emisemi do roku 2030.
Kancelář Newsom se okamžitě nevyjádřila.
Přísná pravidla pro emise vozidel
V dubnu minulého roku EPA uvedla, že se chystá obnovit právní pravomoc Kalifornie, aby stanovila přísná pravidla pro emise vozidel a mandáty pro vozidla s nulovými emisemi. V roce 2013 udělila EPA Kalifornii výjimku, aby stanovila pravidla pro vozidla. Za bývalého prezidenta Donalda Trumpa výjimku v roce 2019 zrušila.
Mluvčí EPA Nick Conger v pondělí řekl, že agentura „pracuje na dokončení rozhodnutí o výjimce z Kalifornie a očekává, že rozhodnutí vydá v blízké budoucnosti“.
Někteří výrobci automobilů vyjádřili obavy, zda EPA učiní výjimku retroaktivní a jaký dopad by to mohlo mít na požadavky na emise.
EPA v prosinci dokončila nová pravidla pro emise vozidel, která obnovují cíle, které Trump nesplnil, a požadují do roku 2026 snížení emisí vozidel o 28,3 %.
Bidenův tlak v Kongresu na zvýšení daňových úlev na elektromobily až na 12 500 USD na vozidlo a jejich obnovení pro General Motors (GM.N) a Tesla (TSLA.O) zůstává pozastaven spolu s dalšími opatřeními na podporu elektromobilů.