General Motors a Pacific Gas and Electric tento týden oznámily společný pilotní program pro testování způsobů, jak by elektrická vozidla GM mohla pomoci zákazníkům kalifornské energetické společnosti udržet světla rozsvícená, buď poskytováním záložního napájení do domácností během výpadků proudu, nebo dodáváním energie zpět do sítě, když je poptávka zvláště vysoká.
Je to významný krok k tomu, aby se z elektromobilů staly velké baterie na kolech.
Jednoduchá myšlenka
Myšlenka pilotního projektu je zdánlivě jednoduchá:
Majitel EV zapojí své auto do nabíječky doma a místo toho, aby elektřina proudila jednoduše do autobaterie, může z ní také proudit elektřina a dodávat energii do budov – koncept zvaný „vehicle- to-grid“, což v podstatě dělá z vozu rozšíření samotné elektrické sítě.
Nejzákladnější verze této myšlenky znamená dočasné odpojení domu od elektrické sítě během výpadku proudu, aby auto mohlo poskytovat záložní energii. Na pokročilejší úrovni může soubor EV fungujících společně fungovat jako velká záložní baterie pro rozvodnou síť jako celek. Ve většině země není elektrická síť pro něco takového nastavena (zjednodušeně řečeno, auto a síť nevědí, jak spolu komunikovat). Ale s klimatickými změnami, které zasáhly stárnoucí americkou energetickou síť, je pilotní projekt PG&E známkou toho, že energetické společnosti začínají kreativně přemýšlet o možných řešeních.
Kalifornie je domovem jednoho milionu (a stále přibývajících) elektromobilů – nejelektričtějších vozidel ze všech států v zemi – a je obzvláště vhodná k testování konceptu používání elektromobilů tímto způsobem. Klimatické změny také zhoršují kalifornský problém s lesními požáry a společnost PG&E v roce 2019 varovala zákazníky, že budou čelit až deseti letům preventivního výpadku, protože se společnost snažila zabránit požárům způsobeným jejími přenosovými vedeními.
Je to doslova otázka života a smrti: PG&E byla shledána odpovědnou za zažehnutí loňského požáru Dixie, druhého největšího požáru v historii státu, a byla obviněna ze zabití poté, co její zařízení v letech 2018 a 2020 začalo hořet.
Obousměrné nabíjení
GM není v žádném případě jediným výrobcem, který přemýšlí o řešeních typu vehicle-to-grid, a v některých ohledech to dohání. Obousměrné nabíjení – energie proudící z autobaterie i do ní – je součástí marketingu Fordu pro svůj elektrický F-150 lightning od oznámení nákladního vozu v květnu 2021 a PG&E dříve spolupracovalo s BMW na testování způsobů, jakými mohou elektromobily podporovat. Ale odborníci tvrdí, že velikost GM a ambice elektromobilů znamenají, že její pilotní projekt s PG&E má potenciál stát se velkým problémem a mohl by být prvním skutečným testovacím případem nápadu vozidla na síť.
„Obousměrné napájení ve velkém měřítku ještě nebylo ve skutečnosti provedeno,“ řekl Kyri Baker. Odborný asistent inženýrství na University of Colorado Boulder.
„Bude to dobrá případová studie, která urovná všechny problémy, které by se mohly stát.“
Je to také náznak toho, jak vážně to GM myslí. Oznámil, že do roku 2035 ukončí výrobu vozidel s naftovým a benzínovým pohonem. Společnost ztratila peníze na každém Chevrolet Boltu, který prodala, a projekty, jako je pilotní projekt PG&E, nejsou levné.
„Vidět, jak vložili čas a zdroje do projektu, mě naplňuje nadějí,“ řekla Samantha Houston, hlavní analytička v Union of Concerned Scientists. Dodala, že přechod z vozidla na síť by jako koncept mohl být o něco rychlejší.
„Určitě si myslím, že veřejné služby by mohly vzhledem k jejich rozsahu jít dále rychleji, kdyby chtěly,“ řekl Houston Recode. „Viděl jsem trochu obezřetnosti přistupovat k těmto věcem. Protože baterie na kolech nejsou něco, na čem by veřejné služby skutečně pracovaly.“
Úskalí
Část problému spočívá v tom, že síť nemusí být připravena na tok energie v opačném směru než normálně. To znamená, že energetické společnosti by pravděpodobně musely investovat do výměny součástí. Jako jsou transformátory, aby mohly zvládnout proudění energie oběma směry. Napájení jednoho domu je však snazší. Budova by prostě potřebovala být zapojena tak, aby byla vypnuta od větší sítě, když dostává energii z auta, což je pravděpodobně důvod, proč se pilot GM-PG&E zaměřuje na domovní záložní napájení.
To však vyvolává další problém. Aby vaše elektrické vozidlo napájelo váš domov při výpadku proudu, musíte mít možnost zapojit auto do vašeho domova. Pravděpodobně prostřednictvím nabíječky umístěné v garáži nebo přístřešku pro auto. Neexistuje žádný dobrý způsob, jak poslat energii z veřejných nabíjecích stanic zpět, řekněme, do bytu. Je dost těžké zjistit, jak poslat energii z veřejných nabíječek zpět do sítě. To ze své podstaty omezuje výhody pro lidi, kteří mají dostatečný příjem nejen na to, aby si koupili elektrické vozidlo. Ale také bydleli v domě s garáží.
„Stále je to program, který je přístupný pouze mnoha obyvatelům s vysokými příjmy,“ vysvětlil Baker. „Jedna věc je mít možnost dovolit si elektromobil a druhá věc je mít možnost dovolit si výbavu navíc.“
Důsledky změny klimatu jsou nespravedlivé a hospodářsky znevýhodněné komunity ponesou tíhu bolesti. Je důležité, aby nezůstali pozadu, řekli Baker a Houston.