Elektromobily mají v mrazivém počasí kratší dojezd, než když je venku teplo. Dojezd se samozřejmě zkracuje i u konvenčních aut, ale ne o tolik jako u vozů na elektřinu. O poklesu dojezdu elektromobilů se mluví vždy, když teploty začnou klesat k bodu mrazu a dolů a tak se na to dnes společně podíváme.
O kolik se dojezd tedy snižuje?
Odpověď na často pokládanou otázku nabízí výzkum americké organizace Recurrent, která zkoumá stav baterií elektromobilů v průběhu času a shromažďuje údaje z tisíců provozovaných elektromobilů všech značek. Z výzkumu organizace zjistila, že pokles dojezdu v zimě může činit až třiatřicet procent.
Pokles je ale u každého elektromobilu jiný a do výsledků vstupuje řada faktorů. První z nich je, jestli má auto tepelné čerpadlo, které snižuje energetickou náročnost topení, a tím prodlužuje dojezd. A za druhé, jestli má člověk před startem možnost vytápět vůz připojený k nabíječce, a tedy využívá k vytápění elektřinu ze sítě, nikoliv z baterie, což by taktéž zkrátilo dojezd.
Míra poklesu se u většiny vozů pohybuje v desítkách procent, ale dva z vozů v průzkumu se dostaly dokonce pod 10 % a v případě Jaguaru I-Pace byl pokles nepatrný a to pouze tří procentní.
![Jaguaru I-Pace](https://www.emobilite.cz/wp-content/uploads/2022/12/637777683499672395WQ.webp)
Nejhorší výsledek měl Chevrolet Bolt.
![2023 Chevrolet Bolt EV](https://www.emobilite.cz/wp-content/uploads/2022/12/2022-chevrolet-bolt-ev-101-1613168160.jpeg)