BMW nyní oficiálně potvrdilo použití nových bateriových článků kulatého tvaru ve svých elektrických modelech „nové třídy“ od roku 2025. Články budou vyráběny partnery v celkem šesti továrnách s roční kapacitou 20 GWh. Jako partneři byly potvrzeny společnosti CATL a Eve Energy.
Zakázky v hodnotě dvou miliard eur
Nové kulaté články, které budou mít jednotný průměr 46 milimetrů a dvě různé výšky, by měly zvýšit hustotu energie o více než 20 %. Zvýšit rychlost nabíjení až o 30 % a zlepšit dojezd až o 30 %. Aby bylo možné uspokojit poptávku po bateriových článcích pro novou třídu, BMW Group již zadala dvěma partnerům zakázku v hodnotě dvou miliard eur na výstavbu továren na výrobu bateriových článků. CATL a EVE Energy. Oba partneři postaví po dvou giga továrnách v Číně a v Evropě. Každá z továren na bateriové články bude mít celkovou roční kapacitu až 20 GWh.
Další dvě továrny na bateriové články mají být postaveny v regionu Severoamerické zóny volného obchodu USMCA.
Obrovský technologický skok
„Nově vyvinutá šestá generace našich lithium-iontových článků přinese obrovský technologický skok, který zvýší hustotu energie o více než 20 %, zlepší rychlost nabíjení až o 30 % a zvýší dojezd až o 30 %,“ uvedl Frank Weber, člen představenstva BMW AG odpovědný za vývoj. „Snižujeme také emise CO2 z výroby článků až o 60 procent.„
Poprvé se zvěsti o změně technologie baterií objevily již před několika měsíci, přičemž v srpnu do rozhovoru vstoupila společnost Eve Energy. Tehdy bylo uvedeno, že sice není jasné, kde bude Eve Energy články vyrábět, ale v dubnu společnost oznámila plány na výstavbu nové továrny. Tehdy společnost Eve Energy oznámila, že v Čcheng-tu postaví továrnu s kapacitou 50 GWh, ale neupřesnila, o jaký formát článků se jedná. Společnost Eve Energy již má pro tento formát odpovídající znalosti, neboť je výrobním partnerem pro extrémně rychle se nabíjející články 4680 izraelského vývojáře baterií StoreDot.
Lokální zásobování továrny BMW
V budoucnu by společnost Eve Energy mohla také lokálně zásobovat továrnu BMW ve výstavbě v maďarském Debrecínu. Kde se bude nová třída zpočátku vyrábět. Již koncem března se objevily zprávy. Že společnost Eve Energy plánuje v Debrecíně postavit také svou první evropskou továrnu na výrobu bateriových článků. Podle tehdejšího oznámení podepsala společnost Eve Energy s vedením města nezávazný dopis o záměru získat 45 hektarů v průmyslové zóně. Pro výstavbu závodu na výrobu válcových článků.
Před několika týdny společnost CATL rovněž oznámila plány. Na výstavbu továrny na výrobu bateriových článků o kapacitě 100 GWh v Debrecíně. Konkurenční automobilka BMW Mercedes-Benz však okamžitě oznámila, že bude hlavním zákazníkem nového maďarského závodu společnosti CATL – o kulatých článcích tehdy nepadla ani zmínka. Podle výše zmíněné zprávy agentury Reuters by však z továrny CATL mohlo být zásobováno i BMW.
Výstavba závodu
Společnost Samsung SDI rovněž oznámila plány na výstavbu závodu na výrobu článků 46XX s výškou mezi 40 a 60 milimetry. Zda jsou jihokorejské společnosti třetím partnerem v alianci a kde přesně budou postaveny závody všech dodavatelů BMW, nelze zatím bez oficiálního vyjádření s jistotou říci.
Potvrzeny byly některé podrobnosti týkající se nového formátu baterií: Oproti prizmatickým článkům současné generace bateriových článků je v kulatých článcích zvýšen obsah niklu na straně katody a snížen obsah kobaltu. Na anodové straně je zvýšen obsah křemíku. Výsledkem je podle BMW zvýšení objemové hustoty energie v článku o více než 20 %. V modelu „Nové třídy“ s nejdelším dojezdem se to má projevit až o 30 procent vyšším dojezdem. Absolutní dojezd BMW neuvádí.
Již delší dobu je známo, že vozidla takzvané „New class“ budou využívat 800voltový systém s nabíjecím výkonem až 350 kW. Tímto způsobem lze dosáhnout výrazně vyššího nabíjecího výkonu při nabíjení stejnosměrným proudem o síle až 500 ampérů, upřesňuje BMW ve svém aktuálním oznámení. „Doba potřebná k nabití z deseti na 80 procent se zkrátí až o 30 procent.„
Výrazně nižší náklady
Náklady na nový typ bateriového úložiště jsou nicméně prý „výrazně“ nižší než dnešní náklady – až o 50 procent. Mnichovská společnost to vysvětluje novým kruhovým článkem, novou koncepcí integrace. Rozsáhlým vlastním know-how z vlastního kompetenčního centra pro bateriové články.
BMW se zároveň nadále výslovně věnuje vývoji polovodičových baterií. „Cílem společnosti je mít vysokonapěťové baterie tohoto typu připravené k sériovému zavedení do konce desetiletí. BMW Group představí demonstrační vozidlo s touto technologií na palubě mnohem dříve než v roce 2025.„