Bývalý vůdce liberálních demokratů Tim Farron a členka londýnského shromáždění Hina Bokhari napsali vládnímu ministrovi požární bezpečnosti Lordu Greenhalghovi, aby požádali o veřejnou bezpečnostní kampaň zaměřenou na bezpečné používání baterií elektrokol a elektrokoloběžek a odrazovali od jejich nákupu od pochybných dodavatelů. Zpráva přichází, když londýnský hasičský sbor hlásí, že byl loni povolán ke 44 požárům elektrokol a 28 požárům elektrokoloběžek. Londýnský hasičský sbor v poslední době opakovaně varoval před používáním nesprávných nabíječek elektrokol a skútrů nebo náhradních baterií, které nepocházejí od renomovaných prodejců.
Zákaz elektroskútrů ve veřejné dopravě
Údaje získané London Evening Standard ukazují, že služba byla loni povolána ke 104 požárům lithiových baterií, což je nárůst z pouhých 26 v roce 2020. Varování vedla k zákazu elektronických skútrů (ale ne elektrokol) v londýnské veřejné dopravě a zdánlivě mimo to zákazu elektrokol z Westminsterského paláce.
Bokhari, člen výboru londýnského shromáždění pro požární odolnost a nouzové plánování, řekl:
,,Pokud nebudou podniknuty kroky, obávám se, že zanedlouho dojde k strašlivému požáru v domě nebo v panelovém domě, který si vyžádá ztráty na životech. Pokud parlament rozhodne, že elektrokoloběžky a elektrokola představují riziko požáru v jejich vlastních budovách, mělo by to být silným signálem, že všude jsou zapotřebí větší bezpečnostní opatření. Parlament chrání sám sebe – musí nyní podniknout kroky k zajištění ochrany veřejnosti.“
Požární bezpečnost
V reakci na otázku Farrona z minulého měsíce o tom, jaké pokyny hodlá ministerstvo vnitra vydat bytovým družstvům a místním úřadům ohledně bezpečného skladování elektronických skútrů, poslanec Damian Hinds uvedl, že rady týkající se požární bezpečnosti budou aktualizovány během příštího roku. Řekl, že bude založeno na pokynech londýnského hasičského sboru.
Mluvčí londýnského hasičského sboru uvedl:
,,Sbor již vydal několik naléhavých bezpečnostních varování kvůli obavám z nárůstu požárů elektrických kol a soukromých e-skútrů a pravidelně upozorňuje na incidenty a vydává bezpečnostní rady, aby byli lidé v bezpečí, pokud nějaké vlastní. Elektrická kola a skútry jsou často skladovány a nabíjeny na únikových cestách nebo ve společných prostorách, takže když dojde k požáru, únikové cesty jsou zablokovány, což okamžitě činí již tak vážnou situaci mnohem děsivější, a proto vyzýváme lidi, aby si dávali pozor, kde se nacházejí.“
,,Mnoho požárů, které vidíme, zahrnuje baterie, které byly získány na internetu a které nemusí splňovat správné bezpečnostní normy. Víme, že lithium-iontové baterie jsou náchylné k selhání, pokud se používají nesprávné nabíječky, takže je důležité vždy používat správnou nabíječku pro daný produkt a zakoupit si oficiální nabíječku od renomovaného prodejce.“
Mluvčí ministerstva dopravy řekl:
,,Rizika spojená s lithium-iontovými bateriemi v elektrokolech jsou dobře pochopena a během životního cyklu lithium-iontových baterií elektrokola jsou zavedena četná technická opatření, aby bylo zajištěno jejich bezpečné a vyhovující používání. Platné předpisy zajišťující jejich bezpečnost zahrnují ochranná opatření ve fázi návrhu, testování kompletních bateriových sad a jasné požadavky na používání baterií, které mají být zahrnuty do uživatelské příručky elektrokol, včetně konkrétních informací o nabíjení.“
V únoru Konfederace evropského cyklistického průmyslu vyzvala k tomu, aby nové předpisy EU o bateriích obsahovaly jasná pravidla pro výměnu baterií pro elektrokola. CONEBI je silným zastáncem používání pouze originálních OEM certifikovaných baterií na elektrokolech a také varuje majitele před tím, aby baterie opravovali.