Hlavní motivace, která vede město k podpoře e-mobility, je jednoduchá. Třinecko má dlouhodobý problém s ovzduším. Dosavadní hlavní znečišťovatel, Třinecké železárny, snížil od roku 1990 své emise na jedno procento tehdejší úrovně. Do popředí se tak dostalo lokální vytápění v domácnostech a doprava.
„Dlouhodobě se zaměřujeme na udržitelné formy dopravy, tedy na podporu veřejné, pěší a cyklistické dopravy, aby lidé zbytečně nejezdili autem, když jsou k dispozici jiné, ekologičtější způsoby,“ říká Leszek Gryga, který má na starosti udržitelnou mobilitu.
Městský úřad Třinec dlouhodobě využívá bateriová vozidla pořízená v rámci různých partnerských projektů, aby zajistil bezemisní jízdu svých zaměstnanců a zároveň tento způsob cestování propagoval. Průkopnický Peugeot iOn byl později nahrazen elektrickým Volkswagenem a nyní má město ve svých službách Hyundai Kona.
Carsharing v Třinci
Svého času mělo vedení Třince ve spolupráci s automobilkou Renault a společností Autonapůl také sdílené elektromobily, které si zaměstnanci mohli objednat a odemknout prostřednictvím mobilní aplikace. Využívat je pak mohli jak pro služební i soukromé účely. „Bylo to takové testování provozu a vlastně i vzdělávání lidí,“ řekl o projektu Gryga.
„Veřejná správa by se měla stát motorem nástupu ekologičtější dopravy, a to i s ohledem na přijímaná evropská pravidla, která vyžadují minimální procento nízkoemisních variant při nákupu nových vozidel,“ říká Ivo Hykyš ze společnosti Unicorn, která dodává komplexní řešení pro nabíjení vozidel pod značkou ChargeUp. Jedním z efektů bude, že si více lidí bude moci „osahat“ dopravu na baterie a ztratí vůči ní předsudky.
Autobusový park
Zásadní okamžik pro elektromobilitu v Třinci nastal v roce 2017, kdy začalo městskou hromadnou dopravu obsluhovat deset elektrobusů Škoda Perun. V té době se jednalo o největší flotilu elektrobusů v České republice. Vozidla pro 75 cestujících s dojezdem 110 až 130 kilometrů, která vypadají jako běžné městské autobusy, jsou v provozu dodnes a tvoří zhruba 33 procent vozového parku městských autobusů.
Boom elektrokol
Budoucnost se ale neotevírá jen pro auta na baterie. Třinec zažívá také obrovský rozmach elektrokol. Je to hlavně proto, že se nachází v Beskydech a v tamním horském terénu cyklisté pomoc elektromotoru ocení více než jinde.