Dodavatel automobilů Schaeffler a specialisté na jízdní kola představili systém na veletrhu Eurobike 2021 ve Friedrichshafenu. Cílem bylo připravit jej pro výrobu a distribuci zákazníkům z oblasti vozových parků a nákladních kol.
Pohon bez řetězu
Pohon bez řetězu funguje jako sériový hybrid. Generátor vyvinutý společností Schaeffler na šlapací ose absorbuje sílu šlapání jezdce a upravuje odpor. Takto vzniklá elektrická energie pohání motor v náboji kola a mění se v mechanický pohyb vpřed. Přebytečnou energii lze rovněž ukládat do akumulátoru. Systém je rovněž schopen rekuperace a podle společnosti Schaeffler poskytuje nepřetržitý výkon 250 W.
Společnost Schaeffler dodává, že jej navrhla tak, aby tlačení do pedálů vyžadovalo podstatně méně síly než u běžných pohonů elektrokol. To je podle dodavatele hlavní výhoda pro jezdce na nákladních kolech, zejména na dlouhých rozvážkových trasách.
Zde také vidí, že pohon funguje nejlépe, a to v logistice ve vnitřních městech. „Musíme přehodnotit mobilitu pro města zítřka,“ řekl Matthias Zink, generální ředitel pro automobilové technologie společnosti Schaeffler AG. „Elektrická nákladní kola zde vyplňují důležitou mezeru, zejména v oblasti doručování zboží na poslední míli.“
První objednávky
Prvním zákazníkem, který si objednal Free Drive, je společnost CIP Mobility GmbH. CIP mocci Smart Pedal Vehicles jsou nákladní kola, která se pomocí nového systému elektrifikují.
Schaeffler zde poukazuje na „značnou svobodu designu„, kterou nový systém umožňuje. „Systém pohonu bez řetězu otevírá zcela nové možnosti v architektuře kol a konfiguraci pedálů – včetně provedení se dvěma, třemi nebo čtyřmi koly, se střechou nebo bez ní,“ vysvětlil Jochen Schröder. Digitální koncepce také znamená, že řazení a změny mezi provozními režimy se provádějí softwarově, nikoli prostřednictvím řetězu. Aby to bylo možné, komunikují všechny komponenty systému prostřednictvím spojení CAN.
Společnost Heinzmann převezme distribuci systému Free Drive výrobcům jízdních kol nebo provozovatelům vozových parků.