Nejdůležitějším novým prvkem sbírky je zvýšení počtu dobíjecích stanic pro elektromobily na klíčových trasách po celé Evropě. Tato transevropská dopravní síť (TEN-T) bude mít každých 60 kilometrů povinné dobíjecí stanice pro osobní automobily s výkonem alespoň 150 kW.
Fit for 55
Nařízení se zabývá také elektrifikací dopravy. Podle nových pravidel EU musí celé nabíjecí místo poskytovat celkový výkon 400 kW. Tato hodnota se má navíc od roku 2027 zvýšit o polovinu. Limit 600 kW se pak bude vztahovat na jednu stanici, pokud bude nabízet více přípojných míst.
Pomalé nabíjení na dálnicích by se mělo v blízké budoucnosti stát minulostí
Místa nabízející 300 kW výkonu, která jsou případně rozdělena do šesti stojanů po 50 kW, by se tak měla ze strategické sítě přesunout více do vnitřních částí měst. V první fázi projektu se má zvýšit počet dobíjecích stanic na důležitých trasách. Zejména pokud se samotná odpočívadla nebudou nacházet na určitých místech po šedesáti kilometrech, bude integrace a výstavba nových dobíjecích míst složitější. Určitě se tedy najdou místa, která budou žádat o výjimku.
A co vodík?
Nový balíček obsahuje podobnou taktiku i pro vodíková auta. Plnicí stanice na stlačený vodík mají být na síti TEN-T umístěny do 200 km od sebe. Stanice musí být naddimenzované tak, aby byly schopné poskytnout jednu tunu vodíku denně při tlaku 700 barů.
Kromě toho musí všechny stanice, které mají být zřízeny, bez ohledu na síť, umožňovat nabíjení bez předchozí registrace a bez nutnosti používat čip a speciální karty. Musí vždy transparentně zobrazovat aktuální cenu za kW energie a umožňovat bezkontaktní platby kreditní kartou nebo alternativními způsoby. Takový systém pomůže zejména zahraničním řidičům, kteří nemají zahraniční roamingové karty.