Porsche tentokrát zamířilo na společnost známou jako Fazua. Možná je neznáte podle jména, ale je tu šance, že jste viděli jednu ze 40 různých značek elektrokol, které nesou motory této společnosti.
Zatímco motory elektrokol často připomínají velké hráče jako Bosch, Brose, Bafang, Shimano a Yamaha, Fazua vyvinula snad nejinovativnější systémy elektrického pohonu ze všech.
Fazua a Ponooc
Je to proto, že motory Fazua se středním pohonem jsou ve skutečnosti odnímatelné z elektrického kola spolu s baterií. To umožňuje jezdcům odstranit v podstatě veškerou nadbytečnou váhu elektrokola, když chtějí jet sami, bez pomoci nebo hmotnosti navíc.
A poslední zprávou z Fazua je, že má nového majitele: Porsche.
Dohoda předpokládá, že Porsche koupí počáteční 20% vlastnictví společnosti za nezveřejněnou částku s možností nakoupit dostatek dalších akcií, aby se Porsche stalo většinovým vlastnictvím společnosti.
Porsche také oznámilo, že navazuje strategické partnerství s Ponooc, nizozemskou investiční společností, která se specializuje na udržitelnou energii a řešení mobility. Porsche říká, že založí dva podniky s Ponooc.
Jak společnost vysvětlila:
„Prvním společným podnikem je vývoj, výroba a distribuce budoucí generace vysoce kvalitních elektrokol Porsche. Druhá společnost se zaměří na technologická řešení na rychle rostoucím trhu mikro-mobility.“
Porsche již vydalo pár špičkových elektrických kol pod svou vlastní značkou. Nedávno také koupila kontrolní podíl ve společnosti prémiových elektrických horských kol Greyp, která byla vyvinuta výrobcem elektrických hyper aut Rimac.
Elektrické zaměření značky
Elektrická kola mohou být nejnovějším elektrickým zaměřením Porsche, ale není zdaleka první. Plně elektrické Porsche Taycan bylo představeno v roce 2019 jako první elektrický sportovní vůz značky.
Téměř 40 % vozů Porsche dodaných v Evropě v loňském roce bylo buď plně elektrických, nebo hybridních. Celosvětově to bylo téměř 25 %. A Porsche není jedinou automobilkou, která investuje do elektrických kol.
Investice do elektrokol
Peugot má vlastní rozsáhlou řadu elektrokol a španělský SEAT navázal partnerství s barcelonským Silence – představili své vlastní elektrické skútry v sedě i ve stoje.
Společnost GM vyvinula vlastní elektrické kolo, ačkoli projekt záhy ukončila na začátku pandemie COVID-19.
Jeep se dostal do hry s vysoce výkonnými elektrokoly prostřednictvím licenčních dohod, ačkoli jeho podobný pokus o společný vývoj elektrického skútru byl výrazně méně působivý.
Dokonce i výrobci motocyklů jako Harley-Davidson a BMW Motorrad se dostali do elektrických kol a skútrů, ačkoli výsledky Harley byly mnohem působivější než výsledky BMW.