Novou dohodu podepsalo pět velkých měst (Amsterdam, Rotterdam, Haag, Eindhoven a Tilburg). Spolu s několika zástupci taxislužby a půjčoven automobilů (včetně společností Uber, SchipholTaxi, Bolt a Leaseplan).
Bezemisní zóna
Bylo jasné, že města Dutsch budou moci od roku 2025 zavést bezemisní zónu pro nákladní automobily a dodávky. Nyní mohou obce tuto regulaci rozšířit i na taxislužbu. Za zřízení zóny s nulovými emisemi jsou odpovědné samotné obce. V příštích letech tak hodlá učinit 26 obcí.
Jak uvádí Taxi Times, navzdory přísné regulaci se pro taxíky a půjčovny automobilů s nulovými emisemi neplánují žádné zvláštní dotace. Investice do nových vozidel tak musí nést samy firmy. Ministerstvo dopravy nabízí pouze prodloužené přechodné období pro mladé modely taxíků.
Přísný klimatický program pro taxislužbu
Je však třeba poznamenat, že výchozí situace v Nizozemsku se liší od situace v mnoha velkých německých městech. V Amsterdamu již několik let platí přísný klimatický program pro taxislužbu. Již dnes mohou na mnoha stanovištích taxislužby jezdit pouze vozidla s nulovými emisemi. Také amsterdamské letiště Schipol, které se nachází mimo městskou část, již přešlo na taxislužbu s nulovými emisemi.
Vláda si uvědomuje, že přechod na bezemisní vozidla vyžaduje značné investice, a proto chce, aby řidiči taxislužby přešli na bezemisní vozidla v době, kdy jim investice vyhovuje. Za tímto účelem se připravuje přechodné opatření pro stávající vozidla. To znamená, že řidiči, jejichž vůz je ještě relativně nový, budou mít více času, a proto budou moci do centra ještě vstoupit.
Čistě bateriová elektrická vozidla
Stejně jako obecně platí, že nové předpisy zahrnují všechna vozidla s nulovými emisemi, což znamená, že jsou akceptována jak čistě bateriová elektrická vozidla (BEV), tak i vozidla s vodíkovými palivovými články (FCEV). „Myslím, že je velmi důležité, abychom tyto dohody uzavírali v úzkém kontaktu s průmyslem,“ říká například státní tajemnice pro mobilitu Vivien Heijnenová. „Pro mnoho provozovatelů taxislužeb to není snadné, takže se opravdu chci ujistit, že přechod na elektrický nebo vodíkový taxík je pro ně proveditelný.“ A dodává: „Taxíky najezdí ve městě hodně kilometrů. Takže je to pěkný krok k čistšímu životnímu prostředí s menším hlukem z dopravy,“ pokračuje Heijnen.