Německé Spolkové ministerstvo hospodářství a ochrany klimatu potvrdilo klíčové body nových
předpisů pro elektromobily, které se týkají ekologického bonusu od roku 2023. Nový dotační balíček
se více zaměří na individuální řidiče než na firemní vozové parky a bude také zahrnovat snížení
finančních prostředků.
Ekologický bonus pro fyzické osoby
Byly upřesněny konkrétnější termíny, které byly při zahájení diskuse ještě nejasné. Od 1. září 2023
budou moci o ekologický bonus žádat pouze fyzické osoby.
Spolkové ministerstvo hospodářství a ochrany klimatu dokonce hovoří o jistotě plánování, která nyní
vzniká, „protože dodací lhůty většiny modelů elektromobilů jsou kratší než dvanáct měsíců. Již
objednaná bateriová elektrická vozidla tak mohou být obvykle stále dotována, i když s mírně
sníženou mírou dotace“
Přezkoumání Evropské komise
Nyní dohodnuté klíčové body musí projít obvyklou procedurou: Nová verze bude předložena
Evropské komisi k přezkoumání podle zákona o státní podpoře. Po zeleném světle z Bruselu spustí
německá vláda novou verzi dotační směrnice tak, aby nařízení mohla vstoupit v platnost podle plánu
1. ledna 2023.
Odůvodnění snížení dotace
Spolkový ministr hospodářství a technologií Robert Habeck (Strana zelených) se ve svém prohlášení
odvolává na rostoucí počet registrací, což podle něj odůvodňuje snížení dotace. „Elektromobilita
zvládla přechod na masový trh: v roce 2021 bylo dosaženo cíle 1 milionu a letos se již přiblížíme
dvěma milionům. Elektromobily jsou tedy stále populárnější a v dohledné době již nebudou
potřebovat státní dotace“; uvedl. „Musíme však tento přechod umožnit, a to právě děláme s
přepracováním dotací.“
Důležitou část pro mnoho lidí, jak velký je vlastně dotační balík, ministerstvo v tiskové zprávě
neuvádí.