V mnoha zemích změnily e-koloběžky způsob, jakým se lidé pohybují po městě. Zvýšily totiž mobilitu tím, že snížily závislost lidí na veřejné dopravě a jejich znečišťujících automobilech.
Jak si ale mnozí z vás pravděpodobně uvědomují, celý fenomén e-koloběžek není bez chyb. V Paříži se například ukazuje, že e-koloběžky jsou takovou přítěží a hrozbou pro společnost, že město uvažuje o úplném zákazu jejich používání. V současné době je k dispozici více než 15 000 elektrických koloběžek k pronájmu u tří provozovatelů. Lime, Dott a Tier. Platnost jejich licencí vyprší v únoru 2023 a zdá se, že by nemusely být obnoveny.
Proč je tomu tak?
Důvodem k neprodloužení licencí jsou rostoucí počty nehod a bohužel i úmrtí na e-koloběžkách. V článku zveřejněném agenturou Reuters se uvádí, že jen v roce 2021 zemřelo ve Francii na následky nehod souvisejících s koloběžkami 24 lidí, z toho jeden v Paříži. V roce 2022 navíc došlo od ledna do srpna k 337 nehodám zahrnujícím elektrické koloběžky, přičemž jejich počet s přibývajícími dny stoupá. Pro srovnání, ve stejném období v roce 2021 došlo k 247 nehodám.
Kdo rozhodne?
Podle místostarosty Davida Belliarda, který je zároveň politikem Strany zelených a má v Paříži na starosti dopravu, nyní škodlivost e-koloběžek zastiňuje jejich přínosy. Zejména pro bezpečnost, a to natolik, že jejich další provoz může být považován za nebezpečný. Konečné slovo ale bude mít starostka Paříže Anne Hidalgová.
Zpřísnění pravidel a předpisů týkajících se používání elektronických koloběžek sahá daleko za hranice Paříže. Několik zemí po celém světě hledá řešení, jak zvýšit bezpečnost e-koloběžek. Řešením je obvykle technologie, kdy jsou koloběžky vybavovány bezpečnostními prvky. Těmi jsou například testy střízlivosti. Faktem ale zůstává, že pokud nejsou e-koloběžky regulovány a jsou provozovány nekvalifikovanými jezdci, mohou představovat hrozbu pro bezpečnost nejen jezdců, ale i chodců a ostatních účastníků silničního provozu.