Letenda je výrobce elektrických autobusů se sídlem v Quebecu v Kanadě. Od svého založení v roce 2016 se kanadský tým zaměřuje na poskytování udržitelnosti tranzitní autobusové dopravě a zároveň naplňuje potřeby provozovatelů EV i cestujících. Plně elektrický městský autobus je vlajkovou lodí společnosti Letenda. Po šesti letech výzkumu a vývoje spolu s pomocí partnerů, jako je Cummins.
Nový model ultralehkého elektrobusu Electrip
Prvním modelem elektrického autobusu Letenda, navrženým a vyrobeným výhradně v Quebecu, je Electrip. Plně elektrický ultralehký mezilehlý autobus s dlouhým dojezdem Electrip se vyznačuje modulární strukturou vyrobenou převážně z hliníku inspirovanou leteckým průmyslem.
V závislosti na konfiguraci zvolené zákazníkem pojme jeho zcela nízká podlaha až 45 osob, včetně 24 sedících cestujících a až šesti invalidních vozíků. Elektrobus navrhli tak, aby úspěšně integroval nejnovější technologie autonomních vozidel.
Po více než šesti letech vývoje elektrický autobus Electrip konečně vyrazil na silnice v Kanadě, ačkoli mnoho z nich je stále pokryté sněhem. To by však neměl být velký problém, protože Letenda navrhla svůj autobus Electrip s ohledem na silné kanadské zimy.
Postaven v Kanadě pro Kanadu
Letenda nedávno odhalila svůj první elektrický autobus prostřednictvím tiskové zprávy a videa na YouTube, které ukazuje Electrip v akci. Ve videu je prezident a generální ředitel společnosti Letenda, Nicolas Letendre, který sdílel následující:
S hrdostí dnes představujeme výsledek šestiletého výzkumu a úsilí: Electrip, elektricky poháněný městský autobus. Je navržený tak, aby vydržel zimní teploty. Tento úspěch byl možný s pomocí zkušeného týmu zahrnujícího světové lídry v technologiích elektrických vozidel a quebeckých výrobců, kteří vyvinuli a uvedli na trh inovativní autobus. Electrip se perfektně hodí pro přepravní společnosti, které chtějí snížit svůj dopad na životní prostředí a optimalizovat své operace a zároveň směřovat k udržitelné mobilitě. Náš produkt doplňuje stávající nabídku elektrických vozidel pro veřejnou dopravu díky své velikosti a inovativnímu designu.
Elektrobus byl vyvinut s pomocí několika partnerů Letendy v Kanadě, včetně globální těžařské skupiny Rio Tinto a bateriové technologie od Cummins. Finanční podpora pro projekt Electrip přišla od soukromých investorů a také od ministerstva pro ekonomiku a inovace v Québecu, od ministerstva pro přírodní zdroje a přírodních zdrojů v Quebecu a od kanadské National Research Council. Zde jsou některé ze specifikací Electrip podle webových stránek Letendy:
- 30stopý, vysoce výkonný 100% elektrický autobus
- Energie 222–296 kWh na palubě poháněná moduly Cummins Li-Ion NMC a integrovaným systémem správy baterií
- Doba nabíjení je 2 hodiny při 150 kW při použití stejnosměrného proudu
- Nízkopodlažní design umožňuje snadný nástup a výstup pro cestující a více místa na palubě
- Vyhřívané povrchy pomáhají chránit okna autobusu před ledem a mlhou
- Sálavé teplo podlahy pomáhá udržovat interiér autobusu teplý pro cestující v zimních měsících
Jedna důležitá specifikace Letenda zatím nesdělila, jaký rozsah může Electrip nabídnout v letních a zimních měsících.