Stoffel Vandoorne vyhrál šampionát Formule E. V závěrečném závodním víkendu v Soulu stačilo jezdci Mercedesu EQ k zisku titulu páté a druhé místo. Také mistrovský titul pro výrobce získal Mercedes podruhé za sebou.
Elektrická závodní série v Jižní Koreji
Závody 99 a 100 v historii Formule E znamenaly první hostování elektrické závodní série v Jižní Koreji. Ve skutečnosti bylo naplánováno již na rok 2020. Akce ale musela být odložena kvůli pandemii Covidu 19. V roce 2022 také téměř hrozilo zrušení závodů. Extrémní srážky způsobily v týdnu před závodem v regionu silné záplavy s několika mrtvými.
Počasí během závodního víkendu
Počasí sehrálo důležitou roli i v sobotním předposledním závodě sezony – během kvalifikace ještě pršelo, ale pak naštěstí přestalo. Závod odstartoval v 16 hodin místního času (9 hodin ráno v Čechách) ještě na mokré trati. To způsobilo na konci prvního kola hromadnou nehodu, do které bylo zapleteno osm vozů – pouze dva z nich byly po stržení schopny pokračovat v závodě, takže šest vozů bylo vyloučeno.
Po restartu se drželi na uzdě zejména dva jezdci: Vandoorne a Mitch Evans na Jaguaru. Evans se během jednoho kola před zastavením závodu propracoval ze třetího místa na startovním roštu na první místo a po restartu dokázal první pozici uhájit až do cíle. Vandoorne se v závodě, který byl na poměry Formule E nevýrazný, držel za vedoucí skupinou a skončil pátý – z jeho 36bodového náskoku po londýnských závodech zbývalo před posledním závodem sezony 21 bodů. S 25 body za vítězství, bodem navíc za nejrychlejší kolo závodu a třemi body za pole position má pohodlný polštář.
Souboj o prvenství
Nerozhodlo se však v závodě, ale víceméně už v kvalifikaci. Evans, který měl závod vyhrát, nejenže nezískal tři body za pole position, ale musel do závodu odstartovat z 13. místa v těsném závěsu. Vandoorne startoval ze 4. místa.
Nakonec Vandoorne dojel dokonce druhý. V boji o druhé místo Jake Dennis s vozem Andretti (s motorem BMW) vytlačil z trati Antónia Félixe da Costu s DS Techeetah – da Costa se propadl na konec pole, což znamenalo, že Vandoorne se propadl na třetí místo. Dennis dostal za kolizi pětisekundovou penalizaci, přestože projel cílem na druhém místě, byl s přičtením pěti sekund klasifikován až jako třetí. Dominantním jezdcem neděle byl Švýcar Edoardo Mortara s vozem Venturi s motorem Mercedes. Mortara měl před závody v Soulu ještě teoretické šance na mistrovský titul, ale po katastrofálním sobotním závodě se švýcarský závodník musel spokojit s třetím místem v šampionátu za Vandoornem a Evansem.
Letošní sezóna
Letošní ročník přinesl zajímavou kombinaci: Vandoorne, mistr světa, vyhrál v této sezóně pouze jeden závod – ePrix v Monaku. Evans i Mortara dokončili sezónu každý se čtyřmi vítězstvími v závodech, a přesto skončili za belgickým závodníkem. Téměř ve všech závodech jezdec Mercedesu stabilně bodoval, naposledy dokonce třináctkrát v řadě, čímž vytvořil nový rekord. Naopak pro Evanse a Mortaru bylo nul příliš mnoho na to, aby se na konci sezony umístili na špici. Vandoorne získal 213 bodů, Evans 180 a Mortara 169 bodů. Díky Vandoornovým 213 bodům a 106 bodům loňského mistra světa Nycka de Vriese (celkově 9. místo) se Mercedesu-EQ podařilo obhájit titul mistra světa výrobců i v letošní sezoně.
Po pozitivním začátku s prvním vítězstvím v závodě ve třetím kole sezóny v Mexiku byla poslední sezóna se závodními vozy Gen2 pro Porsche rokem zapomenutí. Se 134 body se tým Porsche musel spokojit se sedmým místem. Jezdec Porsche André Lotterer si mohl cestu do Jižní Koreje ušetřit. V
O Formuli E
Formule E je série závodů monopostů poháněných výhradně elektricky, založená v roce 2014, přičemž koncept šampionátu byl zveřejněn již v roce 2011. Závody jsou pořádány pod záštitou Mezinárodní automobilové federace, od roku 2021 je v této sérii vyhlašován mistr světa.