Kromě čistého vývoje bude inovační klastr také připravovat opatření nezbytná pro praktické využití. Vyvinuté koncepty pro provoz, bezpečnost, opravy, údržbu, doplňování paliva a zásobování budou podle sdělení za tímto účelem testovány a optimalizovány v praktickém provozu. Za tímto účelem klastr kromě teoretických studií provádí také testy a vyvíjí koncepty vzdělávání a školení.
Spolehlivé využití vodíku
Deklarovaným cílem klastru je prozkoumat, jak lze vodík spolehlivě využít pro zásobování přístavní techniky a logistiky. Spolupráce má prostřednictvím shromažďování potřebných informací a praktických zkušeností pomoci podnikům dekarbonizovat jejich procesy a provádět rozumné investice šetrné ke klimatu. Účast je v zásadě otevřená všem zainteresovaným společnostem. I po zahájení, které nyní proběhlo, se mohou společnosti do klastru stále zapojit.
Ústředním bodem inovačního klastru je testovací centrum v kontejnerovém terminálu HHLA Tollerort v Hamburku. Terminálu, o němž se píše v souvislosti s plánovaným vstupem čínské skupiny Cosco. V testovacím centru se mají v provozu testovat zařízení na vodíkový pohon pro přístavní manipulaci a těžkou nákladní dopravu. Všichni zúčastnění aktéři zde mají mít možnost navázat vzájemné kontakty. První dodávka zařízení je plánována na začátek roku 2023. Plánovanými třídami zařízení pro testovací prostředí jsou nosiče straddle, stohovače prázdných kontejnerů, vysokozdvižné vozíky, vysokozdvižné vozíky, terminálové tahače a nákladní automobily. Kromě toho je zkušební pole otevřeno pro testování dalších tříd zařízení a systémů v provozu terminálu.
Kdo jsou členové?
Členy jsou společnosti z nejrůznějších odvětví souvisejících s přístavní manipulací a přepravou těžkých nákladů. Například výrobci vozidel, přístavních manipulačních zařízení a čerpacích stanic. Součástí klastru jsou také dodavatelé vodíku a dalších pohonných energií bez fosilních zdrojů, subjekty odpovědné za logistickou infrastrukturu (např. přístavní orgány). A nebo také poradenské, certifikační a další servisní společnosti a také vědečtí partneři. Z Německa, Francie, Španělska, Itálie, Estonska a USA.
Klastr je financován německým Spolkovým ministerstvem pro digitální záležitosti a dopravu v rámci Národního inovačního programu pro vodíkové technologie a technologie palivových článků. Koordinátorem směrnice o financování je společnost NOW GmbH a realizátorem společnost Project Management Jülich (PtJ).