Dvě německé společnosti, OPES Solutions a Urban Mobility, se spojily, aby vybavily těžké nákladní elektrické kolo integrovanými solárními panely. Výrobci tvrdí, že se tím prodlouží dojezd kola až o 20 % při plném využití užitečného zatížení 250 kg a jezdce.
Solární jezdec
Obě společnosti uvádějí, že solární panel je robustní a lehký a má tloušťku 3 mm. Ten je instalovaný na nákladovém prostoru kola UM CargoBike, který uzavírá prostor o objemu dvou metrů krychlových.
Společnost Opes Solutions se zabývá řešeními v oblasti solárních technologií a sídlí v Berlíně. Uvádí, že navzdory relativně tenkému provedení je integrovaná fotovoltaika součástí celkové robustní konstrukce. Odolá typickému namáhání dodávkových nákladních kol při intenzivním městském provozu. Solární moduly jsou odolné proti poškrábání a nárazům. Jsou schopné odolávat vibracím a jsou vyrobené tak, aby vydržely čištění vysokotlakým čističem s tlakem 130 barů. Společnost Opes uvádí, že i když panel utrpí promáčknutí, zbývající plocha modulu bude nadále dodávat energii.
Ideální kombinace vlastností
Robert Händel, zakladatel a generální ředitel společnosti Opes Solutions, říká: „S naší solární technologií jim umožňujeme efektivnější provoz díky kombinaci vlastností, jako je nízká hmotnost, odolnost a optimalizovaná výtěžnost. A jako výrobce solárních panelů na míru OEM pro jiná průmyslová odvětví víme, jak vyrábět ve velkém s udržitelným dodavatelským řetězcem.“
Elektrokolo má maximální rychlost 25 kilometrů za hodinu, takže se smí pohybovat po silnicích i cyklostezkách a nevyžaduje řidičský průkaz. Tvůrci zdůrazňují, že díky tomu má vozidlo obchodní a provozní výhodu ve srovnání s klasickými dodávkovými vozy. Dalšími výhodami jsou samozřejmě výrazně nižší pořizovací a provozní náklady.
Solární modul výrazně zvyšuje účinnost nákladního kola, tvrdí tvůrci. Vysvětlují, že těžké nákladní kolo ujede při každodenním rozvozu přibližně 8 až 12 km za hodinu, přičemž bude potřebovat téměř 1 kWh elektrické energie. Samozřejmě v závislosti na teplotě a topografii trasy. Obecně jedna rozvážková trasa trvá přibližně 4 až 5 hodin. Tilman Rosch, generální ředitel společnosti Urban Mobility, říká: „S fotovoltaickým modulem lze na takové trase dodat až 800 Wh elektrické energie. To v tomto příkladu prodlužuje dojezdovou vzdálenost o 45 minut. Tato dodatečná vzdálenost může mít zásadní význam pro provoz, protože zvyšuje počet dodávek za den, než je třeba kolo dobít.“