DB Schenker spolupracuje s nábytkářským gigantem Ekornes a společností Naval Dynamics, která se zabývá konstrukcí lodí. Tito partneři podepsali odpovídající dohodu o předběžné studii. S vývojovými partnery Kongsberg, dodavatelem technologie, a Massterly, provozovatelem a technickým správcem plavidla.
Kontejnerové podávací lodě jsou speciální nákladní plavidla, která se používají k přepravě kontejnerů do větších námořních přístavů, odkud je zboží dále přepravováno mnohem většími nákladními loděmi.
Plavidlo bude operovat mezi vlastním přístavem společnosti Ekornes, Ikornnes, a přístavem Ålesund, který slouží hlavním námořním nákladním přístavům v Evropě. Plavidlo překoná 43 kilometrů dlouhou trasu rychlostí 7,7 uzlu během tří hodin. Padesát metrů dlouhá loď má nosnost 300 tun.
Bezemisní kontejnerový podavač
DB Schenker při oznámení norského projektu neuvádí žádné další podrobnosti o pohonném systému lodi, německý logistický provider je však v tomto ohledu velmi opatrný. Zdůrazňuje pouze, že se má jednat o bezemisní kontejnerový podavač; jinde se hovoří o „lodi s nulovými emisemi“. Zůstává tedy otevřené, zda se bude jednat o bateriový elektrický pohonný systém, nebo o systém s palivovými články.
Jisté však je, že kontejnerová loď bude fungovat bez posádky. Zaměstnanci Massterlyho střediska dálkového provozu (ROC) budou loď monitorovat a řídit z pobřeží. Plánované řešení obousměrné datové komunikace mezi lodí a ROC má být podle DB Schenker dalším „zlomovým bodem v odvětví námořní nákladní dopravy“.
Zatím nepojmenovaná loď byla od základu navržena pro autonomní provoz s nulovými emisemi a měla by být uvedena do provozu v roce 2024. Po představení plavidla chtějí zúčastněné strany podniknout další kroky k získání souhlasu Norského námořního úřadu a také potenciálních vládních pobídek pro udržitelnost a technologické aspekty projektu.
Roger Lunde, generální ředitel společnosti Ekornes AS, uvedl: „Společnost Ekornes AS se rozhodla, že bude pokračovat ve své činnosti. „Tímto přelomovým projektem splníme naše cíle v oblasti udržitelnosti díky použití nejinovativnějších dostupných technologií. Využití autonomního elektrického podavače kontejnerů pro přímé vyzvedávání našich výrobků Stressless z našeho vlastního doku v Ikornnes. To znamená, že se výrazně sníží naše celková uhlíková stopa. Získáme také lepší kontrolu a větší flexibilitu nad naší vlastní logistikou.“
Geir Håøy, generální ředitel společnosti Kongsberg, zdůraznil, že: „Začínáme pozorovat všeobecný odklon od silniční přepravy zboží – s její značnou uhlíkovou stopou – směrem k čisté, energeticky efektivní, krátké námořní nákladní dopravě.“
Pro partnera projektu, společnost Kongsberg, to není první projekt autonomní lodi s nulovými emisemi v Norsku. Společnost Kongsberg se v současné době podílí na několika plně elektrických a autonomních plavidlech, včetně lodí Yara Birkeland a ASKO.