Až 17 % cyklistů z průzkumu na webu welovecycling.cz používá elektrokolo. Z osmi set respondentů 38 % z nich uvažuje o koupi elektrokola v letošním roce. Stejný průzkum uvádí, že uživateli elektrokol jsou převážně starší turisté, kteří kolo považují méně za dopravní prostředek a spojují si ho spíše s turistikou.
Elektrokola pouze pro důchodce a lenochy?
Myslíte si, že jsou elektrokola jen pro důchodce? Opak je pravdou. Elektrokolo může najít okrajové sportovní využití také v extrémních sjezdových závodech, kde si jezdci při tréninku pomáhají do kopce, aby zkrátka sjeli více sjezdů.
Stejně jako u každého kola si musíte nejprve vybrat typ. Převažují horská kola, ale na vzestupu jsou i trekingová kola. Pozadu nezůstávají ani čistě městská elektrokola, která se do přírody úplně nehodí.
Důležití parametry při výběru elektrokola
Rozdíl je také v asistenci. Předepsaný limit pro asistenci je 250 W a přední výrobci ho pravidelně dosahují. Rozdíl je pak samozřejmě v točivém momentu, který se pohybuje od běžných 60 či 70 Nm až po extrémní příklady 120 Nm u drahých, sportovně zaměřených kousků. Při použití takto silné asistence však prudce klesá dojezd, který jinak dosahuje až 150 km. Myslete také na baterii – čím větší baterie, tím je kolo dražší a těžší.
Maximální rychlost, při které asistence funguje, je zákonem omezena na 25 km/h. A je dobré pamatovat na to, abyste měli na svém elektrokole kvalitní brzdy. S vyšší hmotností, snadnou rychlostí a převýšením jsou důležitější než kdy jindy. Je to rozhodně jeden z důvodů, proč si připlatit.
Pořizovací cena elektrokola začíná zhruba na 60 tisících korun. Cenovku u kvalitnějších kousků zvedají vysoko nad 100 tisíc nejen zmíněné prvky, jako je posilovač, baterie, palubní počítač nebo brzdy, ale i běžné díly, jako je přehazovačka a samonosná konstrukce elektrokola. Pokud se vám cena zdá vysoká, alternativou je zápůjčka, která stojí přibližně 400 Kč na den.